tisdag 19 januari 2016

Berättelseskrivning i grupp

Idag fick ni testa er samarbetsförmåga när ni skulle skriva en novell i grupp. Det är jätteviktigt i skolan och i resten av livet att kunna samarbeta, eftersom många yrken och situationer ställer de kraven på oss. Några lyckades jättebra, medan några suckade väldigt mycket. Hur ska man göra för att lyckas samarbeta? Vad lyckades just ni med i din grupp?


Det var kort om tid att hinna skriva en novell på tre timmar, men det gjorde inget om ni inte blev klara. Från imorgon kommer ni att få lära er massor om noveller och då kan man kanske göra den ni skrev idag bättre framöver.


Många av er var i alla fall glada idag, för det är härligt att samarbeta när man lyckas med det!:)


Vi ses på torsdag!
Imorgon kommer Liselotte till er!
/Sofia

7 kommentarer:

  1. Jag lyckades med Suzi. Det var första gången som jag jobbar med henne och det var jätteroligt att vi kunde klara våran novell även om det var kort tid med många fel!:D Jag tycker att det är bra att man sitter i grupp och jobba med varandra, eftersom man får goda idéer, några nya ord eller nya information från andra. Jag själv kommer överens med vem som helst, eftersom jag accepterar deras åsikter och hur de tänker. Om det är någonting som är fel, så kan jag gärna säga det till dem eller vi kan fråga läraren att hjälpa oss och jag är säker att vi kan klara allt utan problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med dig! Du verkar fungera bra ihop med alla! Det är ju viktigt att både kunna lyssna på den andra och säga vad man själv tycker och framför allt kunna motivera varför man tycker som man gör! Du och Suzi jobbade riktigt bra, men försök prata mindre arabiska nästa gång. Passa på att träna svenska så mycket som möjligt!:)

      Radera
  2. Det är ju jätte viktigt att vi jobbar i grupp, men ibland man inte kan komma överens med någon av gruppen och det är vanligt tycker jag.Ibland blir det svårt att övertyga andra på vad du har för ide i samma grupp alltså denna ide kommer inte att på verka på dem och du är säkert att du har rätt och de ska alls förstå vad menar du.Här blir det svårt att fortsätta. även om man har tur att lyckas på sin grupp kommer man att få otur på att andra eller någon av sin grupp ska inte överens med en gång och det som händer med oss alla i livet tycker jag, man kan inte förneka det. Idag har jag inte fått chans att fortsätta med min grupp, eftersom min dotter var jätte sjuk och jag var tvungen att ha lov för att vara med henne. jag hoppas att Fartom och Mariam förlåter mig att jag kunde inte vara med. Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte lätt att samarbeta! Man får inte ge upp, men det gäller att alla har samma inställning i gruppen. Det gäller att ge och ta!

      Hoppas din dotter kryar på sig!

      Radera
  3. idag hade jag rolig och nyttig tid med dig Mays! Vi lyckades att skriva klart novellen. jag tycker att vi hade tillräckligt med tid men om jag skulle skriva själv på datorn då skulle jag behöver 3 timmar till för att klara uppgiften. tack Mays för att du som skrev på datoren. nästa gång ska prata allt på svenska , lovar jag.

    SvaraRadera
  4. Jag har glömt skriva storbokstav.

    SvaraRadera