fredag 29 januari 2016

Diskussioner kring noveller

De lästa novellerna diskuterades i grupper utifrån olika frågor. Tiden som blev över ägnades åt eget arbete. Novellarbetet fortsätter nästa vecka och på måndag kommer ni att göra en hörförståelse och på tisdag en läsförståelse. På onsdag tittar vi på en kort novellfilm och läser sedan novellen Att döda ett barn som filmen baserats på.


Jag har använt ett par verb som kanske är lite svåra: ägnades och baserats. Vet ni vad de betyder?


Ha nu en bra helg!


Liselotte och Sofia

11 kommentarer:

  1. Tyvärr jag missade de två viktiga lektioner. Jag kunde inte komma och vara med er, för att jag är förkyld och har feber.
    Vi ses på måndag!

    SvaraRadera
  2. Jag har hittat synonym av ägnade och baserat eftersom det är svårt att förklara så jag skriver de synonymer ägnade:till dela avsätter baserat:stödja

    SvaraRadera
  3. Jag har hittat synonym av ägnade och baserat eftersom det är svårt att förklara så jag skriver de synonymer ägnade:till dela avsätter baserat:stödja

    SvaraRadera
  4. Synonym till baserats är stödja och grunda, men jag kan säga att i den här meningen menar det att vi kommer att läsa novellen att döda ett barn som filmen handlar om det. Alltså filmen representerar samma händelser som är på novellen att döda ett barn. Ägnar betyder tilldela. jag kan ge till exempel.Läraren ägnar tid åt eleverna.Men tiden över ägnades betyder att tiden var mer än tiden som ägnades till detta arbete,alltså tiden tar mer dags för lektionen. Lina

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas att min förklaring stämmer. Jag väntar svar. Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt svar stämmer ganska bra. Om jag ska ge en förklaring till "tiden ägnades..." så skulle jag säga: tiden användes till... Att filmen baseras på novellen kan förklaras med att filmen bygger på novellens händelser. Det var väl ungefär vad du sa Lina. :)

      Radera
  6. Jag missade två viktiga lektioner eftersom jag flyttar men det är dags för att börja på allvar!

    detta andra ord hade vi hört om! ( Vattenbaserad )vilket betyder, enligt min *hjärn lexikon* någots konstruktion litar på något annat. Till exempel.
    filmen är baserad på verkligheten ( Filmen litar på riktiga händelser )
    Det första ord hade Liselotte förklarat redan sååå :)

    SvaraRadera
  7. När jag läste första gången förstår jag inte vad betyder de ord. Sedan förklarade Liselotte allt och läste jag på lexin förklaring. T.ex. till ägna tid åt läser boken och ord baserat betyder vilka fakta och detaljer vi kan använder. Olena

    SvaraRadera
  8. ägnades:det betyder att hända någon händelse och det ta tid av medier pratar om det händelse, eller ge tid till diskuterar från det.

    SvaraRadera