onsdag 27 januari 2016

Här kommer citaten!

I Sommarboken kan man säga att upptrappningen börjar med att barnbarnet säger till farmor att:
 "jag vill bada.."


Höjdpunkten kan man se som att den kommer när farmor lite senare säger:
"Jo, jo... Klä på dig nu så hinner vi hem innan han vaknar."


Vändningen kommer alldeles i slutet när farmor tänker för sig själv att:
"...komma ihåg att säga åt honom att dethär barnet fortfarande är skrämt för djupt vatten."


Då kan man förstå att pappan kanske vet att farmor och Sophie ska försöka simma på djupt vatten.




I En sommarnatt pågår upptrappningen under en stor del av novellen. Vi får veta att Daniel är ledsen och arg men inte varför. Han åker till Lollo och de åker tillsammans till en parkering där han stannar och kan berätta för henne och där kan man säga att höjdpunkten kommer:
 "När Daniel säger det sista, kan han inte hålla tårarna tillbaka, utan torkar bort dem med jackärmen."


Vändningen kommer strax efter i sista stycket:
"Det börjar ljusna när de sakta åker tillbaka..."
Ordet "ljusna" kan man se bokstavligt som att det blir morgon, men även att det ljusnar i Daniels sinne.




I Den första kärleken pågår också upptrappningen under en stor del av novellen när paret pratar om sin kärlek och även grälar lite. Höjdpunkten kan ses som att den kommer när paret reser sig och
"Han la armen om livet på henne."


Novellens vändning kommer alldeles i slutet, med den sista meningen:
"Hand i hand gick de ut från parken och bort mot ålderdomshemmet".




I novellen Ängslyckan uppstår konflikten när två systrar får varsin snäckprydd ram av sin mor och deras bror bara får några snäckor
 "i en liten skramlande hög".


 Konflikten stegras sedan genom en stor del av novellen när vi får följa pojkens känslor över denna orättvisa fördelning.


Höjdpunkten nås när barnens pappa kom hem från stan.
"Jag har likadant åt jäntorna, sade han. Rättvisa ska det vara."


Vändningen följer strax därpå när pojken Johan
 "...stod mållös av glädje..."




I Kim har nog ingen chans förekommer kanske ingen direkt konflikt eller upptrappning utan man kan istället se novellen som en fördjupning.




I Brev från en sydlänning kom vi överens om att upptrappning kan vara brevet där studenten jämför sitt hemland med Sverige på många olika sätt och att höjdpunkten kommer vid:
"Det enda som bekymrar mig är att jag snart måste resa hem igen."


Novellen får sedan en vändning när
"...en ung mörkhårig man slog sig ned i stolen bredvid, tryckte fast frimärket på ett kuvert och ivrigt började texta adressen".




Men tänk på att det är väldigt individuellt hur man uppfattar och tolkar en text. Det finns sällan rätt eller fel utan det är viktigt att kunna motivera sin uppfattning.




Inför fredag: titta gärna på bedömningskriterierna nedan!




Ha det så bra!
Liselotte




Bedömningskriterier interaktion Svenska som andraspråk grundläggande

 

E

C

A

Hur väl eleven klarar av att delta i samtalet/diskussionen (produktion och interaktion)
Eleven samtalar om diskuterar ämnet genom att ställa frågor och framföra åsikter utifrån givna påståenden.
 
 
Eleven ställer enkla och relevanta frågor.
 
 
Elevens åsikter framförs med argument som är:
o    enkla
o    till viss del underbyggda
 
 
Eleven samtalar om och diskuterar ämnet genom att ställa frågor och framföra åsikter utifrån givna påståenden.
 
 
Eleven ställer utvecklade och relevanta frågor.
 
 
Elevens åsikter framförs med argument som är:
o    utvecklade
o    relativt väl underbyggda
 
 
Eleven samtalar om och diskuterar ämnet genom att ställa frågor och framföra åsikter utifrån givna påståenden.
 
 
Eleven ställer välutvecklade och relevanta frågor.
 
 
Elevens åsikter framförs med argument som är:
o    välutvecklade
o    väl underbyggda
 
 
Hur väl eleven kan leda diskussionen och föra samtalet vidare framåt (produktion och interaktion)
Eleven kan till viss del föra diskussionen framåt . (Eleven visar på olika sätt, som bekräftande nickningar, korta frågor och svar osv. att hen är delaktig.)
 
 
 
Eleven kan föra diskussionen framåt. (Eleven svarar på frågor, ställer eventuella följdfrågor och frågor som visar aktivitet).
Eleven kan föra diskussionen framåt och fördjupa och bredda diskussionen. (Eleven ställer aktivt frågor och försöker involvera alla, redogör för sina åsikter och följer lyhört upp gruppdeltagarnas inlägg.)
 
 
 
Ordval och variation
Ordvalet är enkelt men relativt varierat. (ordvalet är i huvudsak relevant och eleven gör sig förstådd)
 
Meningsbyggnaden är relativt varierad.
 
 
 
 
 
Ordvalet är relativt varierat. (ordvalet är relativt relevant och förtydligar relativt väl vad eleven vill säga)
 
Meningsbyggnaden är varierad.
 
 
 
 
Ordvalet är varierat och specifikt. (Ordvalet är relevant och förtydligar träffsäkert vad eleven vill säga.)
 
Meningsbyggnaden är varierad och väl fungerande.
 
Tydlighet
Språket är relativt tydligt
 
 
 
Språket är tydligt
Språket är tydligt
Flyt
Språket har ett visst flyt med en fungerande textbindning
 
 
 
Språket har flyt med till viss del varierad textbindning
Språket har flyt med en väl fungerande textbindning



1 kommentar:

  1. Jag är riktig glad att vi jobbar med novellen, Jag har lärt mig mycket. Speciell när vi tittade på den tre filmer. tack :)

    SvaraRadera