måndag 5 oktober 2015

Träna hörförståelse

Bra jobbat idag! Det kändes som ni hade bra koll på att lyssna och förstå när vi tränade idag. Eller hur kände ni?


Vi pratade först om olika strategier, som man kan använda för att klara av att lyssna, t.ex. att lyssna efter ord som betonas, fokusera på frågor som man ska svara på, anteckna viktiga ord m.m. Har ni fler tips att ge varandra, alltså hur blir man en bättre lyssnare?


Vi började sedan lyssna på första kapitlet i boken "Pojken i randig pyjamas" och innan varje stycke tränade vi på nya ord, genom att svara på frågor på voto.se. Här kan ni hitta det igen:


http://voto.se/poll/pojkenipyjamas


http://voto.se/poll/Stycke2


http://voto.se/poll/Stycke3


Ni fick sedan svara på frågor efter varje stycke och det var dessa:




Vem är Maria?
Vad gör hon i Brunos rum?
Varför är Bruno så trevlig/artig mot Maria, trots att han är lite irriterad?
Vad får du veta om Brunos mamma?
Varför är hon nervös?
Vad tror Bruno det beror på, att han måste flytta?

Vi fortsätter att träna imorgon! Vi ses då! /Sofia :)

3 kommentarer:

  1. Det kändes så roligt, jag lärde mig viktiga svåra ord och det var jätte bra sätt att jobba i voto.se under lektionen. Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var roligt idag! Skaka på huvudet skulle jag inte glömma om jag var ni!:)

      Radera
  2. Jag håller med dig Lina. Vi fick massa av viktiga ord som (faktum och anstränger ), och jag visste inte att det betydde så.
    Vi hade en trevlig lektion idag och det kändes roligt.
    Vi ses imorgon! !

    SvaraRadera