fredag 9 oktober 2015

Kapitel 3 och 4

Vi hann inte alls så mycket som jag hade tänkt idag, utan vi pratade bara om kapitel 3 och läste ca. 2 sidor av kapitel 4 med fokus på att jag förklarade nya ord och ni skulle lista ut vilket ord i texten, som jag menade. Det var mycket beskrivningar av lägret och det gjorde att det blev lite svårt. Vi hittade t.o.m. en liknelse - alltså att man liknar något med något helt annat. Här handlade det om en borg, som var en mörk och hemsk plats, precis som lägret, men om man tände ett ljus i borgen blev det lite bättre och för någon i lägret hade det också blivit lite bättre med hjälp av de vackra blommorna.


Tills på måndag får ni läsa klart kapitel 4 hemma och även kapitel 5. Här kommer lite hjälp med orden i kapitel 4, som jag hade tänkt att vi skulle hinna idag:


grönska - gröna växter
bestod av - innehöll
så vitt hon kunde urskilja - så långt som hon kunde se
baracker - långa, låga hus
utspridda - utplacerade
här och var - på olika ställen
förnuftig - klok
inombords - inom sig
en ringa undersåte - en obetydlig/oviktig person som måste lyda någon annan
begåvad - smart/klok
knep ihop munnen - tryckte ihop munnen och var tyst
triumferande - vinnande
väldiga område - jättestora område
i hoppfull ton - med en röst som var positiv
tänkte över - tänkte noga
övertygelse - säkerhet/att man är helt säker på något
spanade - letade med blicken
trivdes oerhört - trivdes mycket
skick - ordning/kvalité
envisades - fortsatte tro att man har rätt
bekräftade - styrkte/höll med om att någon hade rätt
förmodligen - ganska säkert
slutsats - det man förstår till slut/kopplingar
sysselsatta - ha saker att göra
blickstilla - helt stilla
uppsträckt - rakt
utom synhåll - det man inte kan se
försvann ur sikte - försvann så man inte såg det
intill - nära
lade märke till - uppmärksammade
leddes av - gick längst fram
missnöjt - inte nöjd
obegriplig - omöjlig att förstå
en klunga - en grupp
kurade ihop sig - böjde sig nära varandra
ett utfall - en attack
särade på sig - delade på sig åt olika håll
ha lust - vilja
lortig - smutsig/inte ren
ytterligare - mer
rös till - skakade till
onekligen - absolut
med en gång - direkt
en tanke slog hennes bror - hennes bror fick en tanke/idé
mumlade - sa tyst


Vilka ord kommer ni ihåg från dagens lektion, utan att titta i boken? Varför kommer ni ihåg just det/de orden tror ni?


Ha det bra nu! Vi ses på måndag!
/Sofia

3 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg några ord eftersom du visade bilder och frågade oss om vad ordet betyder, du förklarade så mycket!
    Så jag kommer aldrig glömma borg, en dimmig hed, taggtråd, tycks, åtminstone, vrå, prydlig, inåtböjt och rader.
    Trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  2. Du har förklarat massa av nya ord och vi förstod de ordet, så jag kommer inte att glömma de nya ord jag fick idag, t.ex som prydlig och hed osv.
    Trevlig helg för alla♡

    SvaraRadera
  3. hej!
    det var en trevlig lektion, därför vi alla jobbar tillsammans som ett team och vi har lärt oss från varandras svar.
    Jag kommer inte att glomma vad betyder (inåtböjt, stenläggning ).
    trevlig helg allihopa!
    Nu ska jag forsätta romanen :P

    Vi ses på måndag <3

    SvaraRadera