tisdag 20 oktober 2015

Nya elever i gruppen och läsförståelse

Idag fick ni jobba med några frågor till kapitel 9 i boken. Det var framför allt fokus på att försöka förklara olika delar med egna ord. Vad tyckte ni om uppgiften?




Ni fick också försöka förklara den övergripande handlingen för de nya eleverna som började. Tanken är ju att de får börja läsa från kapitel 9. Hur var det att förklara för några som inte vet speciellt mycket om boken? Och hur gick det för er att förstå, Alaa och Suzi?


Jag högläste en del av kapitel 10 sista halvtimmen och vi fick följa Bruno på sin första upptäcksfärd och mötet med Schmuel! Visst gick det väl ganska lätt att hänga med i den handlingen?


Imorgon kommer ni att prata om miljön i boken och ni ska få sitta i smågrupper och hjälpas åt att samla vad ni vet om de olika platserna som beskrivs i boken. Vilka platser beskrivs i boken? Här finns en liten film om miljöbeskrivningar, som ni gärna kan se innan lektionen imorgon:


https://www.youtube.com/watch?v=_-i92sSjqGg


Jag berättade också att i era självstudier från fredag den 23 oktober till fredag den 30 oktober ska ni läsa kapitel 10, 11 och 12. Dessutom kommer det att ingå en skrivuppgift, som handlar om att reflektera och det berättar Liselotte mer om på torsdag.


Ha det bra! Vi ses!
/Sofia

18 kommentarer:

  1. Välkommen Alaa och Suzy i klassrummet. Vi fick en stor chans att repetera förklaringen från kapital ett till kapitel nio. Det var jätte bra för oss och det var jätte lätt att förstå den del av kapitlet tio som Sofia förklarade den lite för oss.
    Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför tror du att kapitel 10 kändes så lätt? Vi pratade ju om att det var mycket dialog, men kan det finnas andra anledningar?

      Radera
  2. Det var en bra uppgift tycker jag, om man läser kapitlet ofokuserat kan man glömma vad det handlar om, så det är bra att man får frågor då kan man läsa igen och svara och förstå bättre. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket bra ord, "ofokuserat"! Känns det så ibland, att det är svårt att fokusera vid läsningen?

      Radera
    2. Ja, det kan kännas så ibland, men jag läser om igen och förstår bättre! :)

      Radera
    3. Jag har samma problem tror jag! Att jag måste läsa texten två gånger for att begripa allt. Och efter att jag förstår, det fortfarande är inte lätt att prata om det :/

      Visst att det var nyttigt att svara på frågorna tillsammans och lära us från varandras misstag.

      Välkomna till de nya som har börjat med oss idag:) Ni kommer inte att gå här ifrån så mycket att ni kommer att trivas i vår grupp :))

      Radera
    4. Men så är det, språk är lite svårt, men tänk så mycket ni lär er under tiden som vi jobbar med boken!:) Jag förstår inte riktigt din sista mening, Hiba! "Ni kommer inte att gå härifrån..." Kan du förklara?:)

      Radera
    5. Att de kommer att ha mycket kul! Och vill aldrig byta gruppen 😁

      Radera
  3. Den första dagen var bra. Tack för att förklara .Nu kan jag följa upp med er som är roliga Groupen .
    suzi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en brova . Men jag skulle säga hej på er alla i grupen .

      Radera
    2. Hej Suzi! Välkommen till bloggen också! Det fixade du ju lätt som en plätt!:) Vad roligt att du verkar gilla din nya grupp!

      Radera
  4. Uppgiften var så lätt för att frågorna var från kapitlet och jag tror att alla tyckte så.
    När du läste kapitel 10, började jag komma ihåg ögonblicksbilder från filmen, jag menar när Bruno och shumel träffade varandra.
    Välkommen Alaa och Suzi, jag är här om ni behöver hjälp☆.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kände jag också, att jag verkligen såg det här mötet framför mig! Tycker du att det är exakt samma i boken som i filmen, eller vad är skillnaden?

      Radera
    2. Nej, det fanns så mycket skillnader mellan filmen och boken t.ex i filmen var Bruno och Shumel 8 år och de har inte berättat att de har samma födelsedag alltså att de född den femtonde april nitonhundatrettiofyra.

      Radera
    3. Precis, det kändes ju ändå som att vi fick veta lite mer i boken än i filmen.

      Radera
  5. Jag känner att vår blogg ska bli som Facebook snart..... mycket kommentarer! O_o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis som det ska vara! Härligt alla aktiva bloggare!!:)

      Radera