torsdag 22 oktober 2015

Muntliga miljöbeskrivningar och uppgift till vecka 44


Ni jobbade med att på slutet av lektionen muntligt och gruppvis redovisa era miljöbeskrivningar. Jag tycker att det gick ganska bra. hur tycker ni själva att det gick?
Som ni vet är ni fria från lektioner när det gäller svenskan nästa vecka, men bara från svenskan. Mikael hälsar att ni i alla fall ska ha samhällslektioner på tisdag och onsdag.
Er uppgift under nästa vecka är att läsa kapitel 10, 11 och 12 och att skriva läslogg på kapitlen. Ni ska välja ett citat från varje kapitel och reflektera runt detta citat. Alltså beskriva de tankar, känslor och funderingar som dyker upp när du läser citatet. Du ska också försöka utveckla och motivera detta. Förklara varför du tänker och känner som du gör. Koppla gärna dina reflektioner till dina egna erfarenheter och eller till samhället eller världen idag.
Här nedan får ni mitt exempel på läslogg från sidan 82. Läs och inspireras :)
Lycka till och ha det så bra tills vi ses vecka 45
Liselotte och Sofia
Läslogg exempel
”Pojken i randig pyjamas” sidan 82


”Bruno rynkade pannan och funderade. Han var inte helt säker på att familjen hade ärvt något land från gamla fäder, för även om huset i Berlin var stort och bekvämt fanns det inte mycket trädgårdsmark omkring det. Och han var gammal nog att förstå att Allt Svisch inte tillhörde hans familj, trots all mark som fanns där.”
Här visar sig Brunos naivitet och okunskap. Han förstår inte vad ”fäderneslandet” som läraren pratar om betyder. Det är inte så svårt att förstå hans tankar eftersom han ju ändå bara är nio år gammal och han tänker att fäder kommer från fader och anfäder. Han tänker på sin släkt och inte på landet där han och hans släktingar är födda.

Man kan också förstå att Bruno inte betraktar det nya huset som att det tillhör familjen. Han förstår att det är kopplat till pappans arbete och att han inte kommer att bo där om pappan byter arbetsplats igen.

Mitt fädernesland ligger i den samiska delen av Sverige. Det betyder väldigt mycket för mig även om jag inte går klädd i samekläder och arbetar med renskötsel. Samerna är en minoritet som i dagens Sverige får kämpa för att få behålla rätten till sitt land. Jägare och jordbrukare vill att rättigheten till marken inte ska tillhöra samerna. Jag har ibland dåligt samvete för att jag inte engagerar mig mer aktivt för samernas rättigheter.   

8 kommentarer:

  1. Eftersom studerar vi om detta ämne, vill jag dela den nyhet med er. Att israeliska premiärminister Benjamin Netanyahus påstående att palestinierna orsakade Förintelsen och det var inte Adolf Hitlers beslut!

    Saknar er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kränkt Hitler och Brunos far. De satte eld för uppvärmning.
      Eller hur

      Radera
    2. Han anklagade inte alla palestinierna utan bara Mufti som associerade med Hitler....

      https://youtu.be/MYVxkqDMnu4

      Radera
  2. Han behöver att läsa historia i allmänhet igen, tycker jag.

    SvaraRadera