måndag 28 januari 2019

Skriv om ett språkligt uttryck i par + förbered en presentation

Idag pratade vi om de språkliga uttrycken
som några hade skrivit upp på bloggen och vi samlade några till. Vi pratade om
dessa tillsammans och sedan satte ni er två och två och valde ett av dessa
uttryck.


Ni valde dessa uttryck:
Smakar det så kostar det. ( Sören säger till Johan 5:40 min) Ensaf och Kawa

Du är inte mycket till läkare Johan. (Maria säger till Johan 37:23 min) Natnael o Msqin
Så fort man har kul blir det smäll på fingrarna. (Maria säger till George 6:45 min)
Det är svindyrt (Johan säger till Sören 5:38)
Ni började skriva om uttrycken och även några av er gick iväg och
frågade någon på skolan om hur han/hon använder uttrycket. Det ska alla
göra! 


Så här ska ni skriva texten:


Text om uttrycket “Kan jag slå mig ner här?” från avsnitt 1, säsong 3 av Skärgårdsdoktorn
I avsnitt 1 av säsong 3 av serien “Skärgårdsdoktorn” träffar Eva en berusad man, när hon sitter på färjan på väg hem från stan. Han undrar om han kan sitta bredvid henne och frågar:
“Kan jag slå mig ner här?” Det är samma sak som att fråga: “Kan jag sitta här?”


Uttrycket passar att användas till vem som helst i vilken situation som helst. Det behöver inte bara användas som en fråga, utan man skulle kunna säga: “Jag slår mig ner här bredvid dig!” eller som en uppmaning till någon: “Slå dig ner här i soffan vid mig!” Jag använder uttrycket ganska ofta, men för min del är det nog ändå oftare som jag använder "sitta" istället för "slå sig ner", för det känns lite ålderdomligt för mig.


Vi kan böja verbet så här:
Presens: “Jag slår mig ner här!”
Preteritum: “Han slog sig ner bredvid läraren på lektionen igår.”
Perfekt: “När hon har slagit sig ner på stolen, börjar hon skriva ett brev.”
Pluskvamperfekt: "När Liselotte hade slagit sig ner bredvid mig, sjöng hon en vacker sång."
Futurum: "Ska du slå dig ner här när du är klar?"
Imperativ: "Slå dig ner här nu!"


På onsdag ska ni presentera era uttryck för varandra och då ska båda i gruppen kunna berätta om uttrycket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar