torsdag 24 januari 2019

Samla språkliga uttryck

Idag ser ni det femte avsnittet av Skärgårdsdoktorns första säsong.

Säsong 1: avsnitt 5

Ni ska samla språkliga uttryck enligt modell i exemplen från säsong tre:

Räfsa löv sliter man inte ut sig på. (Axel säger till Berit 3:53 min)

Primitivt ska det vara. (Janne säger till sin fru och Sören 5:26)

Det viktiga är att härda ut, bita ihop och inte låta smärtan ta över. (Axel säger till Johan och Wilma 8:31 min)

Om solidaritet var avdragsgillt så skulle folk ställa upp. (Johan säger till Persson 34:50 min).

När du har skrivit några uttryck publicerar du dem som en kommentar här på bloggen!




   I par väljer man ett uttryck från avsnitt 5 och skriver om det (man ska också fråga någon svensk om hur de använder uttrycket):



Här kan ni se ett exempel hur man kan jobba vidare och skriva om ett uttryck:


Text om uttrycket “Kan jag slå mig ner här?” från avsnitt 1, säsong 3 av Skärgårdsdoktorn
I avsnitt 1 av säsong 3 av serien “Skärgårdsdoktorn” träffar Eva en berusad man, när hon sitter på färjan på väg hem från stan. Han undrar om han kan sitta bredvid henne och frågar:
“Kan jag slå mig ner här?” Det är samma sak som att fråga: “Kan jag sitta här?”

Uttrycket passar att användas till vem som helst i vilken situation som helst. Det behöver inte bara användas som en fråga, utan man skulle kunna säga: “Jag slår mig ner här bredvid dig!” eller som en uppmaning till någon: “Slå dig ner här i soffan vid mig!” Jag använder uttrycket ganska ofta, men för min del är det nog ändå oftare som jag använder "sitta" istället för "slå sig ner", för det känns lite ålderdomligt för mig.

Vi kan böja verbet så här:
Presens: “Jag slår mig ner här!”
Preteritum: “Han slog sig ner bredvid läraren på lektionen igår.”
Perfekt: “När hon har slagit sig ner på stolen, börjar hon skriva ett brev.”
Pluskvamperfekt: "När Liselotte hade slagit sig ner bredvid mig, sjöng hon en vacker sång."
Futurum: "Ska du slå dig ner här när du är klar?"
Imperativ: "Slå dig ner här nu!"







Ni valde dessa uttryck:
Smakar det så kostar det. ( Sören säger till Johan 5:40 min) Ensaf och Kawa

Du är inte mycket till läkare Johan. (Maria säger till Johan 37:23 min) Natnael o Msqin
Så fort man har kul blir det smäll på fingrarna. (Maria säger till George 6:45 min)
Det är svindyrt (Johan säger till Sören 5:38)

3 kommentarer:

  1. Johan koppla av nu. (Axel säger till Johan 10:25 min)
    Det är svindyrt. (Johan säger till Sörens 5:38 min)
    Den besserwissern. (Johan säger till Berit 9:30 min)
    Så fort man har kul blir det smäll på fingrarna. (Maria säger till George 6:45 min)
    Du är inte mycket till läkare Johan. (Maria säger till Johan 37:23 min)

    SvaraRadera
  2. Det är svindyrt (Johan säger till Sören 5:38)
    Smakar det så kostar det. ( Sören säger till Johan 5:40 min)
    Så fort man har kul blir det smäll på fingrarna (Maria säger till George 6:45)
    Den besserwissern (Johan sa till Berit 9:30)
    Du är inte mycket till läkare Johan (Maria säger till Johan 37:23)

    SvaraRadera
  3. Det kunde du väl! Måste du vara så krånglig av dig? (Wilma till Johan 29:15)
    Vad blev det? Nåt år...drygt! (Maria till Johan 31:38)
    Stackars du! Du har skurit dig! (Oskar till hunden 45:47)
    Vi sätter upp en tid åt er! (Johan till en kvinna 51:24)

    SvaraRadera