torsdag 16 februari 2017

Novelldrag i "Den första kärleken"

Vad ser ni för typiska novelldrag i texten?




Vilken inledning har den?
Vilken avslutning finns?
Ge exempel på beskrivningar av personer!
Ge exempel på beskrivningar av miljö!
Vilken är konflikten (problemet)?
Vilken lösning blir det?
Under hur lång tid utspelar sig texten och när?
Vilket tempus är den skriven i?
Vem berättar (berättarperspektiv)?
Ge exempel på dialoger (om det finns)!
Ge exempel på monologer (om det finns)!
Vilket budskap kan novellen ge?


Wael, Mahmoud, Hassan

24 kommentarer:

  1. Av början skrev författare inledning och beskreva miljö och tid när han sa ” det var en afton i maj”, ”det var i jasminernas tid ” och ”våren vidgade deras hjärtan”. Dessutom använd författare samma beskrivning av slutning när han sa ”det var i jasminernas tid ” också avslutning förklarade förfataren den oväntad avslutning som alla lyssnarna torr att de är tonåringar. Han beskrev personer att de väldigt gamla för att de bor i äldreboende och de var blyga och skämdes eftersom de anser sig att de ser gamla ut. Konflikten var när han kysste henne på kinden och blev hon lite ärg, han vill vara hos henne i natten men hon hade vägrat att göra den för att de måste tillbaka hemma klockan 10. Novellen utspiller sig under max två timmar. När författare skrev den novellen använd han dåtid men när han skrev dialoger använde presens. Författare använder den allvetande berättaren eftersom hen beskriver deras känslor och hen skriver flera dialoger t.ex.
    _ jag har aldrig känt så …
    _ jag törs inte säga hur jag känner för dig …
    Budskapet till den här novellen är att kärleken känner ingen, d.v.s. att man kan älska när man är tonåring till en pension.

    Mahmoud

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad är du ifrån

      Radera
    2. مرحبا هل هاذه القصة كاملة هل يوجد لديك ملخص لهاي النوفيل

      Radera
    3. Bästa jag läst på länge

      Radera
  2. Noveller handlar om två gamlingar

    SvaraRadera
  3. Kärlek vet inte stor eller liten gammale eller ung

    SvaraRadera
  4. DENNA VAR DEN TRÅKIGASTE SKITEN JAG LÄST I HELA MITT LIV 0 AV 5 STJÄRNOR

    SvaraRadera
  5. hej har ni sammanfattning för den novellen

    SvaraRadera
  6. vem har savr på frågorna ?

    SvaraRadera
  7. ff skjut mig, palla

    SvaraRadera
  8. Jag älskar Neg....

    SvaraRadera