tisdag 22 mars 2016

Skärgårdsdoktorn - språkliga uttryck och reflekterande frågor

 Ni tittade idag på första avsnitten av säsong 2 av en tv-serie som heter "Skärgårdsdoktorn". Avsnittet hette "Stadsfolk och öbor". Tyckte ni att namnet passade till avsnittet? Vilka var stadsfolk? Vi tittar på säsong 2, vad kan det betyda? Vad tror ni om serien, kommer det att bli ett bra arbetsområde?


Vi pratade om jättemånga olika språkliga uttryck som fanns i avsnittet och flera var nya för många av er. Skriv gärna några egna meningar här på bloggen och visa hur man kan använda uttrycken i olika situationer. Vi pratade om dessa:
  • Jag är inte sugen!
  • vakna- väcka
  • Sticker till ...
  • Är det du? -kan användas både när man blir glad och besviken
  • Vad gör mig den äran? Ett ålderdomligt uttryck! Överdrivet formellt/artigt!
  • Kosta på sig ngt
  • Det känns/är inget vidare!
  • Man får stå för vad man har gjort!
  • Vara/känna sig lite hängig!
  • Titta till någon!
  • Hon är gnällig!
  • Det skulle göra susen!
  • Kors i taket!
  • Nu får det vara nog! eller Nu räcker det!
  • Jag fattar inte hur du är funtad!
Sista timmen fick ni "reflekterande frågor". Vad tyckte ni om dem? Kändes det svårt? Här nedanför kan ni se tänkbara svar på dem. När ni läser dem, känns det som att ni har skrivit tydliga svar?



Skärgårdsdoktorn    säsong 2


Reflekterande frågor till avsnitt 1


Familjen Steen: pappa Johan (läkare), dottern Wilma, Wilmas morfar Axel Holtman (pensionerad läkare)


Syster Berit (sjuksköterska), Sören (Berits bror)


Familjen Sundin: pappa Gunnar, mamma Sara och dottern Julia


Familjen Lindelius: mamma Maria, dottern Maddo


Ewe Tannander


    1. Varför besöker Sara och Julia Axel Holtman istället för att gå till Skärgårdskliniken?
      De går till Axel Holtman för att Maria Lindelius säger att han är en bättre läkare än Johan Steen.
       
    2. Vad tror du händer med Gunnar och Sara efter semestern? Förklara hur du tänker!
      Gunnar och Sara återförenas. Dotterns sjukdom för dem samman. De ser på varandra med andra ögon, men efter en tid kommer den gamla irritationen att ta över igen och skilsmässan blir ett faktum.
       
    3. Vad tror du att Wilma menar när hon säger att hennes mamma skulle ha fått 80 poäng bara hon hade varit där?
      Wilma saknar sin mamma så väldigt mycket att det hade varit värt så många poäng om hon bara hade varit hos henne. Hon är lite besviken på att pappa inte har tid med henne.
       
    4. Maddo reagerar på olika sätt när Wilma kommer och när Julia kommer. Vad tänker du om det?
      Jag tycker inte att det är okej av Maddo, att visa så tydlig skillnad mellan dem. Wilma är ju ändå hennes kompis och om hon inte vill vara med henne just då, så kan hon berätta det på ett schysstare sätt.
       
    5. Hur tror du att Wilma känner sig? Förklara!
      Wilma blev nog ganska ledsen när Maddo och Julia ville vara bara de två. Wilma var ju redan tidigare lite ensam, eftersom pappa Johan jobbade och Sören inte heller hade tid med henne
    6. 6. ”Hon kan väl inte se så rofylld ut om hon är död?” säger Ewe. Varför tror du att han säger så? Ewe säger så för att han inte vill förstå att hans fru är död. Hon borde se ut på ett annat sätt, alltså inte lugn, om hon var död.
    7. 7. Johan frågar Ewe om han har barn. Varför tror du att han frågar det?Johan frågar om Ewe har barn för att han tänker att ett barn skulle kunna hjälpa Ewe att komma genom sorgen, någon som kunde stötta honom och göra livet lite ljusare för honom.
    8. 8. Wilma följer efter Ewe. Hon bryr sig inte om att han vill att hon ska gå. Varför tror du att hon fortsätter prata med honom? Wilma fortsätter prata med Ewe, eftersom hon misstänker att han kanske tänker skada sig själv. Hon tänker att om hon pratar med honom, kan det få honom på andra tankar.
  1. 9. Varför skjuter Sören med sin bössa? Sören skjuter på de nya vettarna (träfåglarna) för att de ska se gamla och använda ut. Han kan då sälja dem och få mer betalt.
    10. Vad är en ”specialare”? En specialare är en stekt smörgås med bacon och banan. Johan brukar göra dem ibland. En ”specialare” kan vara olika för olika personer och det kallas så för att det är något speciellt eller annorlunda. Man brukar ju inte äta smörgås med banan och bacon.
     






      10 kommentarer:

      1. Jag tycker att det är ett bra sätt att jobba med, men idag har jag inte förstått vem är huvudpersoner i serien alltså jag vet inte vem är han eller hon i serien för att kunna besvara på frågorna tydligt och på ett bra sätt.

        SvaraRadera
        Svar
        1. Nej, det blev kanske lite svårt! Du kommer nog att komma in mer i serien, ju mer vi tittar! Det kommer fler chanser att visa vad ni kan!:)

          Radera
      2. Jag tycker att"Stadsfolk och öbor"passar till avsnittet eftersom serien utspelar sig mellan två olika områden alltså på en ö och på en stad som läkarens familj är från den. Jag hoppas att ni skickas länken för att se andra avsnitten av serien.

        SvaraRadera
        Svar
        1. Ja, de är från staden, t.ex. Julias familj, men det utspelar sig ju inte i staden, bara på ön!

          Länken finns i planeringen i ett annat inlägg från idag!:)

          Radera
      3. Säsong betyder tidperiod som återkommande regelbund för viss verksamhet tillexemper, Nu är det säsöng för gummistövlar.

        SvaraRadera
        Svar
        1. Ja okej! Men vad menas med att det är säsong 2 av Skärgårdsdoktorn?

          Radera
      4. Det innebär att den andra tidsperioden, som kommer att presentera flrera avsnitt av serien.

        SvaraRadera
      5. ●Jag är inte sugen att gå till bion.
        ●Han är altid vaken klockan sju.
        ● Kan du väcka mig klockan sju.
        ● Han brukar sticka till skogen varje dag.
        ● Vad du gjorde mig den äran, när du kom till mitt hem.
        ● Jag borde kosta på mig en ny bil.
        ● Idag känner mig inget vidare.
        ● När läraren börjar prata, måste eleverna få stå.
        ● Min flickvänär sjuk så Jag måste gå och titta till henne.
        ● jag tycker om min fläckvän, men hon är gnällig.
        ● Det skulle göra susen om du kämpar mer.

        SvaraRadera
        Svar
        1. Härligt Suzi! Snacka om att vara aktiv på bloggen!!:)

          Men "att stå för vad man har gjort eller sagt" betyder något annat! Kommer du ihåg?

          Radera
      6. Jag tyckte om de här uttryckerna mycket.Kan vi använda de när vi skriver en text eller bara när vi pratar.jag tycker att vi behövde mer tid för att svara på frågarna därför att de hade långa svara.

        SvaraRadera