tisdag 1 mars 2016

Några presentationer, utvärdering och grammatik

Några presenterade och vi gav tydlig feedback till dem utifrån de viktiga responsorden, struktur, tydlighet, verbformer osv. Vi försökte undvika ordet "bra", så att det inte ska handla om positiv eller negativ kritik. Hur kändes det för er som presenterade idag?


När vi var klara, fick ni utvärdera poesitemat på Fronter under "Provmappen" så ni som inte var här idag kan göra det hemma.


Ni jobbade sedan ganska länge med meningar, som var tagna från era reflektionstexter. I dessa fanns alla möjliga fel, som ni skulle försöka hitta. Det var ordföljd, prepositioner, pronomen, verbformer m.m. Var det svårt? Ni får prata om det tillsammans imorgon. Här ser ni meningarna:


Här finns också lite länkar till filmer som ni kan titta på hemma. De handlar till viss del om det som fanns i dagens meningar.




http://youtu.be/G-SodAEoBYA - possessiva pronomen


http://youtu.be/9flSt7Z7u6o - sin, sitt, hans...


http://youtu.be/6l08lCarXZQ - huvudsats och bisats

http://youtu.be/Wwzze4sK5OYbestämd- och obestämd form


Vi pratade dessutom om skillnaden mellan några kluriga verb. Skriv gärna några egna meningar med dem här på bloggen!


Sitta- sätta sig


Stå- ställa sig


 ligga- lägga sig


Föda-födas- är född


Dö- dödas


Sova- somna


Vara vaken- Vakna- väcker

Vi ses snart igen!:)
/Sofia

18 kommentarer:

  1. Det är bra träning tycker jag

    SvaraRadera
  2. Idag hade vi jobbat hård tycker jag och lärde lite mer grammatik.Jag är trött och kan inte skriva någon mening men jag kan säga vilken skillnad finns mellan de order t.ex när säger vi att vi sover, så det menar att vi ligger stilla och inte rör sig. Vi somnar,det menar att vi vill sova och rör sig för att somna. Jag hoppas att jag hade skrivit rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja helt rätt- vi rör oss inte när vi sover, men när vi somnar är det stadiet mellan att vi är vakna tills vi sover.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Idag har jag försvunnit mina svaren på utvärdering igen, men jag har skrivit i hemma ännu en gång, det var underbar att vi har rättat våra meningar alltså jag har lärt mig lite grammatik, men nu ska jag titta på den här filmer för att lära mig mer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, va?! Vilken otur du har! Ja, ni jobbade bra idag och diskuterade mycket om meningarna! Och skrattade:)

      Jag har ändrat länken på sen sista filmen, för den var fel. Hoppas att du lärde dig något av dem!:)

      Radera
  5. Jag presenterade idag och jag tänkte att det ska bli svårt men det gick bra (:

    SvaraRadera
  6. Jag sitter på en fåtölj och min lille son vill sätta sig bredvid mig.
    Min son ska lägga sig på golvet.
    Jag är född i Syrien.
    Min syster ska snart föda sitt första barn.
    Varje dag dödas tiotals personer i mitt hemland.
    Igår somnade jag vid 10.
    Min syster ska sova hem hos mig idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt användning av orden! Dock sitter man i fåtöljen och hur används hem/hemma?:)

      Radera
    2. Jag visste inte att man säger "jag sitter i fåtöljn" för att man sägar att man sitter (på) stolen/soffan.
      Jag börde ha skrivit att "hon ska sova hemma hos mig".
      Exempel på hur man använder hem/hemma: jag ska gå hem nu, och jag ska vara hemma på helgen.

      Radera
    3. Då har du lärt dig det nu.:) Man sitter faktiskt "i soffan" också. Man kan tänka att man liksom sjunker ner mer i soffan och fåtöljen eftersom de är mjuka. En stol är ju hård, så då sitter man "på stolen".

      Nu ska jag gå och lägga mig och jag hoppas att jag somnar snabbt och sover hela natten. Förhoppningsvis väcker inte mina barn mig under natten. Imorgon när jag vaknar av klockan som väcker mig, ska jag ställa mig upp snabbt, så jag inte somnar om. Vad tycker ni om mina meningar?:)

      Radera
  7. Jag har svårt att somna
    Jag sover klockan 2 varje dag. :/

    Det var en bra lektion idag. Vi araber säger att språket exakt som havet, för att det är mycket stort och djupt. Vi har möjlighet att lära oss något nytt varje dag, eftersom språkutveckling är oändligt och grammatiken är grunden för språket, och det kan man förstärka sitt språk med att träna på grammatiken genom att skriva olika meningar eller lyssnar på svensk radio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad sent! Hur orkar du upp på morgonen då? Man brukar säga att "man somnar klockan två varje dag" (eller natt kanske?)

      Det var en passande liknelse med havet och språket! Så är det ju verkligen! Vi får ändå hoppas att ingen drunknar (i grammatikens djup;))

      Radera
    2. Hahaha det är så tyvärr! Min pappa och mamma tvingar mig att vakna varje morgonen, för att gå till skolan. Jag blir så rädd för dem ibland och vaknar med ett stort leende:) Även om jag känner mig sömnig. O_o

      Radera
  8. Nyttiga videor

    Ayman32

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Förlåt Sofia och Liselott att jag har inte kommit till skolan och jag har missat många lektioner. Därför jag kom inte skolan för att jag skulle konsertera bara på dem där ämnena som studerar jag på distans. För att jag fick för sent mina böcker. ����

    SvaraRadera