fredag 4 mars 2016

Individuella samtal och lite om dialekttemat

Idag har vi pratat med er om hur det går för er med era studier. Ni andra fick börja fundera lite inför nästa tema, som är dialekter. Skriv gärna lite härpå bloggen vad ni vet!


Så här kommer det att se ut i stora drag under de två närmsta veckorna:




Planering dialekter Gruv – 2 veckor (7 mars-18 mars 2016)


Mål:
- Kunna skriva en faktatext om en dialekt genom att hämta information från olika pålitliga källor. Jämföra dialekten med standardspråket och ge exempel på typiska drag med hjälp av talat språk, sånger och annan skriftlig och muntlig information.
- Muntligt presentera sin dialekt på ett tydligt sätt.
- Kunna använda orden språk, dialekt, skriftspråk och talspråk på ett riktigt sätt i tal och skrift.
- Kunna skilja på område, dialekt och användare, t.ex. Västmanland, västmanländska och västmanlänning i tal och skrift.


Måndag 7 mars
  • Vad vet ni om dialekter? Prata i smågrupper och sedan tillsammans!
  • Lyssna på sånger som sjungs på olika dialekter
Prata tillsammans:
  1. Vilken dialekt kan det vara?
  2. Titta på texterna – jämför standardsvenska med dialekten (likheter och skillnader)

Tisdag 8 mars
  • Fortsätt ev. med låtarna
  • Dela in i grupper utifrån vilken dialekt som man vill veta mer om
  • Lyssna på personer som pratar och försök förstå den valda dialekter (swedia.ling.gu.se) – Vad finns det för skillnader? Likheter? Prata i grupperna.
  • Berätta om skillnaderna för de andra
     
Onsdag 9 mars
  • Vad vet ni hittills om er valda dialekt? Prata alla tillsammans.
  • Genomgång om dialekter i allmänhet och fokus på de sex olika "gruppdialekterna"
Torsdag 10 mars (ingen lärare)
  • Titta på "Svenska dialektmysteriet" (kan även ses innan, länkar kommer här på bloggen) om sin grupps dialekt och förbered er för presentation på fredagen.

Fredag 11 mars
  • Gruppresentationer om ert avsnitt från "Svenska dialektmysteriet"
 
Måndag 14 mars
  • Börja fundera inför att skriva en faktatext om er dialekt i grupp:
- Vad kan man ta reda på och berätta om en dialekt? Samla frågor tillsammans i helklass!
- Vilka källor kan ni använda?

  • Starta grupparbetet
 
Tisdag 15 mars
  • Eget arbete med din grupp. (Lärare på utbildning)
 
Onsdag 16 mars
  • Grupparbete i klassrummet med stöttning
 
Torsdag 17 mars
  • Grupparbete i klassrummet med stöttning och lämna in texten
 
Fredag 18 mars
  • Utvärdering av dialekttemat
  • Ev. kamratbedömningar på de inlämnade aktatexterna
 
 Vi ses på måndag! Trevlig helg!
/Sofia och Liselotte



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar