tisdag 8 mars 2016

Grupparbete om olika dialekter

Idag startade vi grupparbetet om dialekter och ni har delat upp er enligt nedan. Ni som inte var här idag  får jobba med dalmål tills på fredag och det innebär att ni ska lyssna på några som pratar den här dialekten på sidan http://swedia.ling.gu.se/ och även söka information om dialekten på olika webbsidor. Innan fredag ska ni även titta på en tv-serie om er dialekt (gäller alla), som ni ska kunna berätta om. Länkarna finns också här nedanför:




Grupper dialekter


Gotländska
Alaa
Veronica
Ayman


Västgötska
Somayeh
Mariam
Ali




Dalmål
Ruba
Hala
Sonja
Suzi
Vince


 Norrländska
Razieh
Olena


Ghassan




Skånska
Fartun
Saman


Värmländska
Mithak
Salim
Mahmoud

Länkar till "Svenska dialektmysteriet":

Västgötska/göteborgska
 
Värmländska
 
Skånska
 
Norrländska

Dalmål
Gotländska
Imorgon får ni mer information om dialekter genom Liselotte och på torsdag jobbar ni med att förbereda er inför fredag, då ni gruppvis ska berätta om avsnittet om er dialekt.
Jag tror att ni lärde er mycket idag, eller? Bra jobbat!
/Sofia



7 kommentarer:

  1. Jag har missat några lektioner, eftersom jag är sjuk men jag ska försöka att jobba med dialekter hemma.

    SvaraRadera
  2. Sofia, kan du ge namn på serier där de pratar dalmål?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en film som heter "Masjävlar" som du säkert kan hitta delar av på youtube. Där pratar de dalmål. Men lyssna också på swedia.ling.gu.se!

      Radera
  3. Tack för ditt hjälp Sofia, och tack för att du håller oss activa även om vi var borta från lektionerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) bra att du är aktiv trots att du inte var här!

      Radera
  4. Jag började jobba med dialekter på fronter innan att vi börja en tema tillsammans men det var inte lätt och jag kunde inte fortsätta men idag märkte jag att det är inte svårt så mycket även det är roligt att lära oss nya dialekter och försök att uttala som dem :)

    SvaraRadera