onsdag 6 maj 2015

Dialekter

Vi tittade som sagt på första delen av Svenska dialektmysterier och pratade lite allmänt om dialekter. Vi lyssnade sedan på exempel på dialekt från Skinnskatteberg i Västmanland, Länna i Södermanland, Arjeplog i Lappland, Överkalix i Norrbotten och Fole på Gotland. Vi lyssnade speciellt efter skillnader mellan dessa och västmanländskan. Vi fokuserade särskilt på hur "r" och "l" uttalas, efter ändelsebortfall och om diftonger används. Är det någon som kommer ihåg vad en diftong är? Lyssna gärna på fler exempel som ni kan hitta här: Lyssna på dialekter

Ha det bra tills vi ses

6 kommentarer:

  1. Hej på er !
    Jag har lyssnat på flera dialekter men tyvärr det är svårt att förstår allt.
    Det är inte lätt att känna skillnaden .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tyckte precis som du Bassan, men Liselott tog tog all vår uppmärksamhet om viktiga saker som dofter och uttal av L,R och endelser.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Diftonger och ändelser menar jag :)

      Radera
  2. Det var roligt att lyssna på de olika dialekter. Först kunde jag inte att förstår vad är för skillnad mellan dom, men senare när jag hörde människor som pratar Gotlandska, förstod jag, t.ex : De uttalar sjeok för sjuk, skoll för skulle ,had för hadde och många andra ord. Det handlar också om olika melodi, tror jag.

    Diftonger är ljudet av en kombination av två vokaler.

    Stolt att vara Kungsöska :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det roligt med alla olikheter! Precis som du säger Hiba så är en diftong en kombination av två vokaler som till exempel "heim" i stället för "hem" som vi säger utan diftong.

      Jag är också stolt över att vara kungsörska. 😄 som vi kan säga om vi är kvinnor och bor i Kungsör.

      Radera