tisdag 26 maj 2015

Avsnitt 6

Idag tittade vi på avsnitt 6 som hette "Höst i våra hjärtan" och vi tänkte att det var ett passande namn, eftersom det fanns mycket sorg i avsnittet med att Eva inte kommer, Willy som var sjuk och ibland kan man känna att hösten innebär sorg - sorg över att sommaren är slut, att vädret blir sämre, att det blir mörkare ute. Vi kliade oss mycket också under avsnittet, eftersom det handlade om löss. :)

Vi pratade om flera ord och uttryck från avsnittet:

Han tål inte dig!
läkarskräck
Jag har inbillat mig allt!
Han behöver mig mer än någonsin!
Inte utan hans medgivande!
Är det för gott?
Byxorna är en smula vida!
Jag kände det på mig!
yrsel
exalterad, upprymd, uppspelt

Skriv lite egna meningar med orden/uttrycken och försök förklara vad det betyder!

Här är avsnittet och det är viktigt att alla ser det innan lektionen imorgon:
Avsnitt 6

Här finns frågorna som vi jobbade med till avsnittet:

Skärgårdsdoktorn del 6
”Höst i våra hjärtan”

1. Vem ringer i början? ……………………………………………………………………………
2. Hur reagerar Johan? Wilma? ………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………
3. Vad drabbas Wilma av? ………………………………………………………………………..
4. Vad händer när Axel ska avlusa hunden? ……………………………………………………
5. Varför ligger Sörens mössa och jacka i frysen? Vem har lagt dit dem där? Varför?
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
6. Vem gör `”inbrott” hos Johan mitt i natten? Vad vill ”tjuven” ha? ………………………….
…………………………………………………………………………………………………………
7. Var kommer lössen ifrån? …..………………………………………………………………….
8. Vi får till slut reda på vad det är för fel på Willy. Vad var det? ……………………………..
…………………………………………………………………………………………………………
9. Hur gör Helena? Följer hon med Willy eller inte? Varför? ………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………
10. Vad får Johan veta av Wilma i slutet av programmet? …………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………
11. Hur kommenterar Johan det? …………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
12. Varför heter avsnittet”Höst i våra hjärtan”? …………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………

Vi samlade stödord tillsammans från avsnittet och gjorde sedan en muntlig sammanfattning. Här är stödorden:

Eva

Ringer
Glädje – Axel, Wilma
Neutral och passiv– Johan
Axel överraskad och uppspelt, vida byxor
Besvikelse, sorg – Eva kommer inte

Löss

Skolan – smitta, informationsmöte
Laboratorium - Afrika
Wilmas sjal
Sörens kläder i frysen
Axels hund – biter vid avlusning, stelkrampsspruta

Helena och Willy

Helena lärare i bild
Willys symptom: svettas, trött, yrsel
Privatläkare – Johan journal
Ska segla till Afrika
Willy ljuger – rädd, läkarskräck
Helena orolig – hjälp av Johan
Willy berättar AIDS – reser iväg



/Sofia :)

8 kommentarer:

  1. Jag tål inte dumma människor. /gilla inte, kan inte stå ut/
    Jag har inbillat att du hade gått vilse. /tänka, föreställa sig/
    Hon behöver hjälp mer än någonsin./ just nu mer än förre i livet/
    Barn får inte titta på tv utan hans medgivande./ han måste tillåta, hålla med/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martina! Vad härligt att du är aktiv här på bloggen när vi inte fick träffas i skolan. Bra förklaringar! Har du sett avsnittet?

      Radera
    2. Ja, det har jag. Jag kliade mig också.

      Radera
  2. Jag tål inte sill.
    Jag har läkarskräck, specielt tändläkarskräck.
    Jag har inbillat mig att jorden är platt.
    Ett föräldrarlöstbarn behöver mig mer än någonsin.
    Jag säljer inte hans klocka utan hans medgivande.
    Jag ska stanna för gott i Sverige.
    Byxorna är en smula förstora.
    Jag känner på mig att det kommer börja regnar.
    När man är sjuk kan man har yrsel.
    Jag är exalterad att Eva kommer.
    Jag är upprymd över min nya tv.
    Jag är uppspelt över sommarlovet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka tydliga meningar! Bra Hiba! OBS! "kan man ha", "för stora".

      Radera
  3. Jag tål inte människor som smaskar när de äter. Gilla inte eller inte bli irriterad på.
    Jag inbillar mig att de flesta vill ha högre lön. Tro något.
    Han var lyckligare än någonsin. Någon gång.
    Ett barn får inte sluta skolan utan föräldrarnas medgivande. När man säger ja till något.
    Brödet smular sig. En liten torr bit av t.ex. bröd.
    Många får yrsel när de tittar ner från ett högt hus. Det som snurrar i huvudet och man kanske mår lite illa.

    SvaraRadera
  4. Barnen blev alldeles exalterad när de fick julklapparna. Mycket upphetsad och glad så att man har svårt att vara lugn.
    Jag blev upprymd av tanken på resan. Glad och livlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bra Suhailah! Tänk på:
      - barnen blev exalterade (för att det är plural, men barnet blev exalterad) Det är alltså perfekt particip. Läs mer här om det:
      http://www.asinger.net/ovningshafte_perf-part_passiv.pdf

      Radera