fredag 6 februari 2015

Underbara älskade

Idag tittade vi på filmen "Underbara älskade", som jag och Liselotte hade tagit handlingen ifrån, när ni skulle skriva en novell i tisdags. Det var väldigt starka känslor i filmen och jag började faktiskt nästan gråta vid något tillfälle, trots att jag har sett den flera gånger tidigare. Det går verkligen att förstå deras känslor och man känner hur dåligt de mår! Vad kände ni? Blev ni berörda?

Vi såg inte klart riktigt hela, utan det är ca. 15 minuter kvar. Det ser vi på måndag, men vad tror ni händer i slutet? Blir Jonas och Helena ett par "på riktigt"? Hur blir det med pappan och kvinnan, som redan har en man? Får hennes man veta om deras relation?

Vad tänker ni om relationen mellan pappan och Jonas mormor och morfar? Hur tror ni att de mår egentligen? Deras dotter och ena barnbarn har ju faktiskt dött!

Vi ses på måndag och då pratar vi lite om de här frågorna och om vi hinner ska ni få börja skriva lite om filmen. Vi tänkte att ni ska få jobba två och två, utifrån frågor.

Här är länken till filmen, om ni vill se den igen eller för er som inte har sett den:

Filmen Underbara älskade

Trevlig helg! /Sofia

9 kommentarer:

  1. Jag hade sett filmen igår och jag mådde dåligt efter det , för att filmen var så ledsen. Najoua

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår det! Det är verkligen en ledsam film!:( men bra att du såg den i alla fall!

      Radera
  2. Det är hemskt när någon förlorar en av föräldrar eller någon av syskon. Najoua

    SvaraRadera
  3. Snälla Sofia... Jag kan inte fortsätta se filmen, för att den gör mig väldigt ledsen på grund av jag förlorade min syster när hon var 14 år och hon dog på grund av sjunken och det är illa känsla för mig, sant det var tidigare men jag minns henne alltid, därför att den som ett hål i mitt hjärta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj! Jag förstår! Du behöver inte alls se den om den får dig att må så dåligt! Titta på melodifestivalen på SVT1 nu, för det gör jag:)

      Radera
  4. Jag hade också känslor att jag skulle börja gråta. Och Jonas och Helen... Jag vet faktist inte. Hon ser äldre ut än han och tjejer i denna ålder är ganska mogna. Jonas morföräldrar irriterade mig lite. De var orättvisa och respekterade inte hans pappas känslor. Jag förstör att de ville bästa för barbarn, men den var hans pappa.
    Väldigt sorglig film...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig! Helena verkar mer erfaren och Jonas kanske inte behöver just den typen av tjej just nu. Hon verkar lite flamsig! Mormorn och morfarn gör precis vad som passar dom och handlar respektlöst mot pappan! Mycket sorgligt!

      Radera
  5. Jag fick tårar i ögonen för jag har förlorat ett syskor och en förälder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh fy vad jobbigt att bli påmind om det! Så tråkigt att förlora någon man har kär:(

      Radera