fredag 20 februari 2015

Novellen som vi skrev tillsammans

Jag fick höra av en elev att jag inte hade publicerat slutet på novellen som vi skrev tillsammans för några veckor sedan, så här kommer hela den färdiga novellen:

Den förskräckliga kvällen

    -  Hjälp! Hjälp mig! Jag sitter fast! ropade Azra med panik i rösten.
Rösten hördes i den mörka parken, där inte ens belysningen fungerade. Det var så kallt att kylan stack i näsan och ångan kom ut ur Azras mun. Inga människor syntes och det var helt tyst och stilla i den tomma parken. Endast lite is fanns på de få bänkarna och det var flera minusgrader. De stora, gamla, kala ekarna stod skrämmande i fullmånen och tittade ner på den ensamma flickan.

På festen hemma hos Emma tidigare på kvällen hade Azra träffat Johan. Han var så snygg med sina blå ögon, som kunde dra till sig vilken tjej som helst, en riktig alfahanne. Hans självsäkerhet syntes lång väg och hans muskler var hårda som sten. Azra kunde inte släppa blicken från honom. Plötsligt såg hon att Johan vände sig mot henne och hennes hjärta började slå snabbare. Vad ska jag göra? tänkte hon glatt.
    -  Ursäkta mig! Får jag fråga dig vad du gör här, sa Johan spydigt med en cigarett i handen. Röken blåstes ut rakt i ansiktet på Azra. Hon hörde inte hans ord, utan gapade bara förvånat och sa:
    -  Jag heter Azra! Ville du dansa, eller vad sa du? Alla skrattade.
    -  Ja, kolla hon kan inte ens svenska! Det var ju det vi sa, skrek Johans kompisar. De skrattade högt och gick iväg.

Azra blev ledsen och sprang gråtande därifrån, utan att säga hej då till Emma. Varför gick jag hit? tänkte hon. Med snabba steg tog hon sig förbi Ica-affären, kyrkan, Sparbanken och vidare in i Stadsparken med tårarna som strömmade ner för kinden. De skrattade åt mig! Vad har jag gjort dem? Jag borde ha förstått att det skulle bli fel. Ingen gillar mig!

När hon hade kommit en bit in i parken, hörde hon någon bakom sig. Innan hon hann reagera, fick hon ett slag i huvudet och ramlade i marken. Lite senare märkte hon att någon hade bundit fast henne vid ett träd. Hon försökte att resa sig upp och komma loss, men det var omöjligt. Hon skrek allt vad hon orkade, men ingen hörde henne.

Efter att ha suttit fast en lång stund i den kalla kylan, såg hon äntligen några som kom på stigen genom parken. Hon började skrika igen och då såg hon vilka det var. Hon kunde inte tro sina ögon, när hon såg Johan tillsammans med en tjej från festen. Kommer de verkligen att hjälpa mig? tänkte hon.
    -   Kolla! Vem är det? Någon skriker där borta! sa Tina till Johan.
    -   Tror du jag bryr mig! svarade Johan arrogant.
    -   Men vi måste hjälpa henne! Hur kan du säga så, att du inte bryr dig?
    -   Men ser du inte vem det är? Hon kommer säkert inte tacka oss, om vi hjälper henne. Du vet väl hur invandrare tänker?!
    -   Du är ju inte riktigt klok! Du är alltså rasist! Du gör som du vill, men jag tänker i alla fall hjälpa henne.

Tina gick fram till Azra, medan Johan bara stod och tittade på. Båda lika arga. Azra berättade att hon satt fast och att hon inte kom ihåg vad som hade hänt. Tina hjälpte Azra loss. Johan mumlade för sig själv:
    -  Fy fan! Det är ju hon som inte är riktigt klok! Hon kan umgås med den där svartingen och mig kan hon glömma!
Azra kände sig tacksam att hon nu var i trygghet. De förstod när de såg Johan gå iväg, att insidan betyder så mycket mer än utsidan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar