tisdag 17 februari 2015

Kursen, denna vecka och nästa vecka

Idag började några nya elever i gruppen och vi pratade därför mycket om vad som ingår i kursen. Vi tittade på planeringen och att det handlar om att jobba med olika texttyper, t.ex. noveller, insändare, faktatexter. I alla dessa områden arbetar vi med de olika momenten läsa, skriva, prata/diskutera och lyssna och det blir mycket övning under tiden som man läser kursen, för att hela tiden utveckla språket. I kunskapskraven (betygen), som främst används i slutet av kursen, är det kvalitén som är viktig, alltså hur bra man kan skriva, lyssna o.s.v.

Den här veckan är en "komma ifatt-vecka" för de elever som har läst sedan tidigare och en lite lugnare start för de nya eleverna. Ni kan arbeta med att göra klart era egna noveller, bearbeta texter som ni har fått tillbaka, läsa texter i På G och svara på frågor eller skriva sammanfattningar, skriva här på bloggen, träna grammatik eller annat som ni behöver.

Nästa vecka tänker vi att vi ska starta ett arbete med tema "yrken" och till dess kan ni börja fundera på vilket yrke som ni är mest intresserade av. Vilket yrke vill du veta mer om? Ni kommer att få göra intervjuer (helst 2 och 2) med någon person som har det yrket och ni får gärna ha förslag på egna personer som skulle passa, annars ska vi göra allt för att hjälpa er. Ni kommer även att arbeta med fakta om det här yrket. Så vad säger ni, vilket yrke skulle ni vilja jobba med?

Imorgon kommer Liselotte till er och vi ses på fredag!:)
/Sofia

9 kommentarer:

  1. Vad bar! att vi börjar arbeta med yrken. Det behöver vi vet mycket om tror jag.Jag hoppas att vi för vet mycket om (undersköterska). Najoua.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner du någon som du skulle vilja intervjua?

      Radera
    2. Jag vet ingen, men du kan fixa det åt mig tror jag. eller hur? Sofia. Najoua.

      Radera
  2. Jag tror att det är bättre om vi förslå tre yrkena och valde en av dem .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vilka tre är du intresserad av då?:)

      Radera
    2. Jag är också nyfiken på det yrken som du vill att vi föreslå på.

      Radera