torsdag 12 september 2019

Nästa period - tema trafik

Här kommer lite av planeringen för nästa period:




Period 2


Dk 2-4-gruppen

16 september-18 oktober



Tema: Trafik med faktatexter och berättande texter


Innehåll:
  • Läsa faktatexter om trafikregler (fokus på att åka kommunalt, gå och cykla i trafiken)
  • Läsa utdrag från Hundraåringen… (berättande text) - träna på att sammanfatta och kommentera
  • Läsa “Att döda ett barn” - träna på att sammanfatta och reflektera om budskapet + koppla bild
Uppgifter:
  • Sammanfatta berättande + Kommentera berättande
  • Budskap och bildkoppling
  • Muntlig presentation av något i egen planering (gäller elever som jobbat med bildspel) + möjlighet att boka in källkritik, samtal om språkskillnader eller diskussion
Dk 2-4 vecka 38 (16 september-20 september)


Måndag 12.30-14.00                                   Vux 5    SM 
  • Eget arbete
  • Individuella samtal 30 minuter. börja med de som inte gjorde förra gången 
Ord läggs på bloggen inför tisdagens lektion!


Tisdag 10.00-11.30                 Vux 6    SM, LJ
Eget arbete, individuella samtal + möjlighet att boka muntligt  
Tisdag 12.30-14.00                Vux 3    SM
1.      Vad vet ni om reglerna för gående i trafiken?
2. Prata om ord från texten – ”mötas på mitten” och förklara ord för varandra
4. Fortsatt läsning av texten på onsdag!

Onsdag 8.00-9.30    Provtillfälle        Vux 5    LI
Inga prov!
Onsdag 12.30-14.00                Vux 6     LJ
  1. Vad lärde ni er igår?
  2. Fortsätt läs och förstå texten från igår - eleverna turas om att läsa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/Gaende/
  3. Alla berättar något som de har förstått av texten
Torsdag 10.00-11.30                Aulan    LJ 
Läs text om regler för cykel:

Krav på cykel:


Enligt lag måste en cykel alltid ha:
  • ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
  • broms
Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker. Cykel som leds av gående eller vid färd dagtid omfattas inte av kraven.


En cykel ska ha:
  • en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
  • strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
  • en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
  • röd reflex baktill,
  • vit reflex framtill och,
  • vit eller orangegul åt sidan.
Krav på hjälm


Alla barn och ungdomar under 15 år ska använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Detta gäller också om de cyklar inom inhägnat område. Cykelhjälm eller annan hjälm med jämförbara skyddsegenskaper kan användas. Barn och ungdomar under 15 år som inte använder hjälm kan stoppas av polisen men inte bötfällas. Föräldrar eller andra personer som fyllt 15 år kan däremot bötfällas, om de på sin cykel skjutsar ett barn som inte har cykelhjälm.


Det finns inget krav på att använda cykelhjälm om man använder en sparkcykel eller en trehjuling. Dessa anses generellt inte vara en cykel utan ett lekfordon. Lekfordon är ett fordon som ska anses som leksak, enligt lagen (2011: 579) om leksakers säkerhet. Men självklart är det ändå bäst att använda cykelhjälm i alla fall.



Var ska du cykla?
  • Du ska cykla på höger sida av körbanan. Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.
Passagerare


På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än cykeln eller mopeden är byggd för.


När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare


1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller


2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.

Bra att veta om cykelhjälmar:


  • Enligt lag ska alla barn och ungdomar under 15 år använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Barn och ungdomar under 15 år som inte använder hjälm kan stoppas av polisen, men inte bötfällas. Föräldrar eller andra som fyllt 15 år kan däremot bötfällas om de på sin cykel skjutsar ett barn utan cykelhjälm.
  • Barnet ska ha en godkänd CE-märkt cykelhjälm i rätt storlek - aldrig en för stor hjälm att växa i. Barn upp till 7 år bör ha hjälm med grönt spänne som löser ut om barnet skulle fastna i t ex en klätterställning.
  • Hjälmen måste sitta bra på huvudet - den ska täcka panna, bakhuvud och hjässa och får inte riskera att trilla av, glida ner i nacken eller lämna pannan fri. Justera med remmarna så att hjälmen sitter som den ska. Hakbandet brukar vara lagom spänt om man får ett finger mellan bandet och hakan. Det är viktigt att hjälmen sitter stadigt! Men se till att knäppningen inte skapar obehag genom att nypa eller klämma.
  • Hjälmen ska vara enkel att använda - lätt och bekväm, enkel att ta på och av och enkel att fästa. Den får gärna vara snygg också, om barnet gillar den blir den använd!
Läs texter om barn och cykling:


  1. Vad vet ni om barn som cyklar i trafiken? När är de redo?
  2. Prata om ord från texten:https://trafikeniskolan.ntf.se/foraldrar/foraldramoten/lilla-barnet/att-borja-cykla/
3.      Läs texten

Fredag 8.00-9.30                Aulan    SM 
  • Ev. fortsättning från igår + eget arbete
  • Individuella samtal 30 minuter
Dk 2-4 vecka 39 (23 september-27 september)


Måndag 12.30-14.00                                   Vux 5    SM 
Prata om ord från “Hundraåringen… “
Börja läsa texten...


Tisdag 10.00-11.30                Vux 6    SM
Läs klart “Hundraåringen”
Tisdag 12.30-14.00                Vux 3+G3,G1    SM, LJ OBS! Byte av pass för LJ
Kommentera “Hundraåringen” – muntlig uppgift (träning inför onsdag + bedöms)


Onsdag 8.00-9.30    Provtillfälle        Vux 5    LI
Kommentera berättande text eller annat som man behöver
Onsdag 12.30-14.00                Vux 6     LJ
  • Hur gick uppgiften?
  • Hur kan man sammanfatta “Hundraåringen…”? Prata muntligt i smågrupper. Prata sedan gemensamt.
  • Skriv en gemensam sammanfattning med läraren
Torsdag 10.00-11.30                Aulan    LJ 
“Att döda ett barn”
Film + läsning + prata om budskap och vilken bild som skulle kunna passa


Fredag 8.00-9.30                Aulan    SM 
Läs exempel på budskapsreflektion + bildkoppling
Grupparbete att skriva om “Att döda ett barn” (budskap + bild)

Dk 2-4 vecka 40 (30 september - 4 oktober) + Kulturvecka (Öppet hus)


Måndag 12.30-14.00                                   Vux 5    SM 
Fortsättning grupparbete + rätta varandras reflektioner
Ev. läsa fler exempel om budskap och bildkoppling


Tisdag 13.00-16.00              
Några deltar på "Öppet hus" under Kulturveckan
Ev. hemstudier för resten av gruppen/Besök något kulturevenemang


Onsdag 8.00-9.30    Provtillfälle        Vux 5    LI
Budskap + bildkoppling
Onsdag 12.30-14.00               
Hemstudier! Lärarna på utbildning!


Torsdag 17.00-19.00
Några deltar på "Öppet hus" under Kulturveckan
Ev. hemstudier för resten av gruppen/Besök något kulturevenemang

1 kommentar: