torsdag 26 september 2019

Koppla bild till text


Vi läste novellen "Att döda ett barn" och hittade denna bild 


Jag valde den här bilden för att jag tycker att barn är det snällaste som finns och änglar symboliserar döda barn. Det lilla barnet i novellen var ett snällt barn som ville göra som mamma och pappa sa när han eller hon gick till grannen för att hämta socker utan att någon visste att en olycka skulle hända. 

När barnet dog blev det en ängel i himlen, där det ligger och sover lugnt och väntar på sina föräldrar. Livet är kort och man vet aldrig när det tar slut. Man behöver ta vara på varje dag och sina älsklingar.

När min mamma dog väldigt plötsligt hann jag inte ta farväl av henne. Hon föll ihop i mina armar och jag försökte rädda hennes liv men hon bara dog. Jag ångrar än idag efter tre år att jag inte sa till henne att jag älskar henne.

Författarens budskap är starkt och viktigt:
Ta vara på livet och ta hand om varandra!

9 kommentarer:

  1. Min reflektion om budskapet av ”Att döda ett barn”
    I denna novell kan vi säga att författaren vill lära oss så många meddelanden genom denna sorgliga berättelse. Man förstår redan från titeln vad det handlar om. Det sorgligaste man kan ha och ett oskyldigt barns död, ett barn som gick mot sitt öde utan att ens neka. Författaren vill säga att döden är något som ingen kan ändra och kan komma när som helst. Därför måste man göra allt man måste göra och säga vad man måste säga innan det är för sent.
    I denna novell ville författaren låta läsarna reflektera lite över den episoden av döden, även om han fick oss att förstå från början att det är ett barns död. Vi noterar att föräldrarna kunde undvika att skicka barnet för att be om socker från grannarna men de gjorde det inte. Vi noterar också att barnet inte kunde gå mot sitt öde genom att skapa någon ursäkt men han gjorde det inte. Allt detta visar oss att ödet är starkare och det är något som ingen av oss kan undvika.
    Det är så många saker jag ville göra men jag inte gjorde, och så många saker jag ville säga men det gjorde jag inte. Om jag bara kunde gå tillbaka i tiden skulle jag ändra många saker och undvika många saker och många människor i mitt liv.


    SvaraRadera

  2. Denna bild representerar var och en av oss öde eller den väg som alla måste ta i sina liv. Jag valde den här bilden eftersom det står i novellen ett tydligt avsnitt som visar att ödet var det starkaste av alla, och det är något som ingen kan undvika. Men det enda som man kan göra är att dra nytta av livet eftersom det är kort och för att du inte kan gå tillbaka i tiden eller få saker eller människor tillbaka till livet. I livet försöker jag njuta av varje ögonblick med de människor jag älskar eftersom det är något som får mig att må bra.

    SvaraRadera
  3. Jag ska visa er bilden senare 😁

    SvaraRadera

  4. Vi valde den här bilden för att vi anser att barn är de mest oskyldiga mänsklig varelse, dem inte känner hat eller avund och inte klagar om någon är skada dem.
    Min reflektion om budskapet av ”Att döda ett barn”
    Vi tror att barnets föräldrar uppförde sig dåligt när dem bad sitt lilla barn att gå och hämta socker från deras granne. Därför tror vi att författarens budskap är starkt och viktigt. Författaren har visat oss att livet är kort och orättvis. Vi tror att livet är orättvis för att det är mycket trolig att vissa personer förlora deras live utan någon skuld. På den här novellen har författaren visat oss att barnet var snällt. Eftersom när barnets mor bad honom eller henne att gå och hämta socker från granne, gör barnet det utan protester och trots detta förlorade barnet sitt liv utan ingen skuld har begått.
    När det gäller vår tror på att livet är kort för att författaren har samlat lycka och det onda samtidigt när han påpekade i novellen att ”Det är den lyckliga morgonen till en ond dag” och det vill säga att ingen vet när sitt liv kommer att ta slut och vad som kan hända efter några ögonblick senare. Därför måste man njuta av livet och spendera mycket tid med de människor som man älskar innan det är för sent.
    I mitt land dödar hundratals i ett krig som inte har orsak. De som förlorar sitt liv har ingen skuld har begått, och hittills förlorar mitt land hundratals oskyldiga barn, kvinnor och män. Därför tror jag att livet verkligen är orättvist och budskapet på den här novellen är tydligt.

    SvaraRadera