torsdag 9 november 2017

Planering för v. 46 - Skärgårdsdoktorn

Idag är det fortsatt eget arbete och några kommer att göra diskussioner med Liselotte. Börja gärna titta på nästa avsnitt, alltså avsnitt 5, som alla ska göra innan tisdag. Här är länken till det avsnittet:

På måndag är det hemstudier, för vi lärare är på utbildning i Stockholm. Så nästa vecka ser ut så här:


Måndag 13 nov
Självstudier (ett bättre ord än hemstudier, för ni får gärna sitta på skolan och studera och det måste inte vara själv heller, utan jobba gärna tillsammans och stötta varandra) - se avsnitt 5 och samla uttryck på bloggen. Skriv upp vem som säger det och vilken tid, så att det går lätt att hitta det sen.


Tisdag 14 nov
Pass 1: Ni delas in i par och vi bestämmer ett  uttryck som varje par ska arbeta vidare med. Alla par måste ha olika uttryck eftersom det ska bli en liten muntlig presentation av det på torsdag eller fredag. Vi bestämmer vilka som ska vara klara på torsdag och vilka på fredag.

Vi tittar på exempel om hur man kan jobba med ett uttryck (som jag har visat tidigare och som ni också har grupparbetat om innan). Nu ska ni även fråga någon svensk om uttrycket, alltså göra en liten intervju och fråga hur den personen brukar använda det här uttrycket. Ni får inte fråga mig eller Liselotte, men kanske t.ex. någon annan lärare på skolan, rektorn, studiehandledare eller någon utanför skolan.


Pass 2: Eget arbete/ jobba vidare i paren och förbered presentationen.


Onsdag 15 nov
Jobba vidare i paren och förbered presentationen.


Torsdag 16 nov
Några kommer hit och gör sin presentation - resten jobbar vidare själva (självstudier). Presentationerna kommer att bedömas som en uppgift.


Fredag 17 nov
De som inte presenterade på torsdagen kommer hit och presenterar. Övriga har självstudier. 

Vi ses på tisdag!
/Sofia

5 kommentarer:

  1. Språkliga uttryck från avsnitt 5

    Räfsa löv sliter man inte ut sig på. (Axel säger till Berit 3:53 min)
    Primitivt ska det vara. (Janne säger till sin fru och Sören 5:26)
    Det viktiga är att härda ut, bita ihop och inte låta smärtan ta över. (Axel säger till Johan och Wilma 8:31 min)
    Om solidaritet var avdragsgillt så skulle folk ställa upp. (Johan säger till Persson 34:50 min).
    Vi fick hinkvis med strömming. (Janne säger till sina barn 35:24 min).
    Som den barmhärtige samariten. (Siri säger till sin pappa 43:25 min).
    Jag vill att vi gaddar ihop oss. (Persson säger till Johan 45:04).
    Riktig kärlek, den lägger man inte ner i första taget. (Sören säger till Wilma 47:18 min).

    Suhaila

    SvaraRadera
  2. Språkliga uttryck från avsnitt 5

    Kroppen hade nästan domnat av kyla, men det kunde jag inte visa de andra (Axel säger till Wilma och Johan, 09:56 min)
    Jag tog upp en pilsner som jag lagt på kylning, så plötsligt (Axel till Wilma och Johan, 10:24 min)
    Jag har lite att bestyra (axel till Wila och Johan, 10:50 min)
    Man kommer närmare varann efter lite strapatser (stadsfamiljs pappa till sin fru, 19:05 min)
    Är inte det fusk (stadsfamiljs barn till Sören 26:54 min)
    Vi fick hinkvis med strömming (stadsfamiljs pappa till sina barn, 35:39 min)
    Måste du skälla på mig när alla tittar på ( Wilma till Johan, 36:49 min)
    Varför slocknar det? (stadsfamiljs mamma till sina barn, 38:06)
    Som den barnhärtige samariten ( Siri till Thomas, 43:16 min)
    Jag vill ha gaddar ihop oss ( Persson till Johan, 45:05 min)
    Han kan väl inte sköta jobbet med en massa flyktingar kring benen! ( Persson till Johan, 45:20 min)
    Jag tog mig en tankeställare ( Persson till Johan, 45:27 min)
    Stark av dig (Johan till Persson, 46:19 min)
    Riktig kärlek, den lägger man inte ner i första taget ( Sören till Wilma, 47:15 min)
    Har du ångan uppe? ( En man säger till Axel, 49:42)
    Ni kan ta av er uppe hos mig ( Axel till män, 49:42)

    Zivar

    SvaraRadera
  3. Språkliga och uttryck från avsnitt 5 av ”Skärgårdensdoktor” säsong 3
    Så ni är sams igen (Johan säger till Wilma 02:18)
    Pinkar gör man (Sören till stadsfamiljen 05:12)
    Primitivt ska det vara (stadsfamilj till Sören 05:23)
    Era skrönor i bastun Johan till Axel 07:28)
    På lut (Axel till Johan 07:45)
    Att härda ut, bita ihop, smärtan ta över (Axel till Wilma 08:28)
    Banne mig (Johan till Wilma 11:01)
    Olika gudstro (Tomas till Johan 22:04)
    Muslimska ritualer (Johan pratar på telefon 24:42)
    Levervärden är usla, mitt utryck (Doktor till Axel 25:26)
    Ett par nubbar (Axel till doktor 26:31)
    Ge er an nu (Johan till Tarek 29:03)
    Vissa gillar inte att det dräller omkring flyktingar här (Persson till Johan 34:13)
    Makar sig härifrån (Persson till Wilma 33:41)
    Om solidaritet var avdragsgillt så skulle folk ställa upp (Johan till Persson 34:41)
    Gaddar ihop oss (Johan till Persson 44 :55)
    Moujeff





    SvaraRadera
  4. Språkliga uttryck från avsnitt 5:
    Så ni är sams igen?( Johan till wilma 2:22 min).
    Slit inte ut dig nu. (Berit till Axel 3:32).
    Ett bortglömt gammalt hantverk.( Axel till Berit 3:44).
    Vi får ta upp vatten till dig.( mannen till sin fru 4:48).
    Var skulle jag annars vara?(Maddo till Wilma5:49).
    Det viktiga är att härda ut, bita ihop och inte låta smärtan ta över. (Axel till Johan och Wilma 7:57).
    Pappa håller på med elden.(mannen till sina barn 8:52)
    Medan pappa fixar barsan så gör vi mackor.(mamman till sina barn 9:07).
    Jag har lite att bestyra.(Axel till Johan 10:02).
    Det var banne mig första gången.(Johan till Wilma 10:17).
    Jag deffar nu.Berit till Johan 13:38).
    Den tränger in överallt.(frun till sin man 17:05)
    Du kan bli anmäld... eller avstängd.( Berit till johan 19.19).
    Häftiga hugg i sidan.(Mellerström till Axel 21:19).
    Det är bara att hålla fyr.då ger mig.(Sören till familjen 25:13).
    Då får jag väl inte ihop blixtlåset.(mannen till sin fru 29:11).
    Jag ska hälsa honom det.(Berit när hon pratar på telefonen 31:35).
    Måste du skälla på mig när alla tittar på.(Wilma till Johan 34:16).
    Stig på.(Thomas till sin dotter 39:46).
    Jag skäms för dig.(Siri till hennes pappa 41:02).
    Jag tog mig en tankeställare.(persson till Johan 42:05).
    Kom in, så får jag känna på din lever.(Johan till Axel 49:20).
    Fan, på ren svenska.(Axel till Johan 49:47).
    Då så,gubbar!(Axel till sina kompisar 52:34).
    Samer







    SvaraRadera
  5. Språkliga uttryck från avsnitt 5
    Det är viktig att härda ut, bita ihop och inte låta smärtan ta över. (Axel till Wilma 8:28)
    Man kommer närmare varann efter lite strapatser. (Janne till Katta 18:52)
    Levervärdena är usla, milt uttryckt. (Doktorn till Axel 25:34)
    Se till att de makar sig härifrån. (Persson till Siri 33:38)
    Eloge till dig. (Johan till Janne 42:16)
    stig på. (Thomas till Siri 42:50)
    Jag vill att vi gaddar ihop oss. (Persson till Johan (44:54)
    … med en massa flyktingar kring benen! (Persson till Johan 45:18)
    Starkt av dig! (Johan till Thomas 46:16)
    Klantskallen! (Axel 54:31)
    Det är full rulle i huset. (Persson till Johan 55:08)
    Då så,gubbar!(Axel till sina kompisar 52:32)
    Samar

    SvaraRadera