måndag 6 november 2017

Arbete med uttryck från avsnitt 3

Idag pratade vi om handlingen i avsnitt 3 och sedan pratade vi om några av uttrycken därifrån. Jag hade valt de uttryck som Samar hade skrivit upp och ni fick sedan jobba vidare i grupper med de andras. Jag sorterade uttrycken så här och det skulle ni också försöka göra med resten:




Talspråk/slang
käkar
Snacka inte struntsaker
Får hon inte för sin farsa?
Vad tjafsar ni om?
Du pratar en massa skit
Förr dog han väl.
Håll käften!
Hon bara stack.
 
Bildspråk
Han var full i fan
Hon var vig som en bergsget,
Jag vet inte, Är jag mås?
är du här och spökar?
Grabbarna är inte blåbär på sjön.
Vi var som ler och långhalm
Det är en kvartstjänst.
 
Partikelverb
Ta fram mjölken
 
Övrigt
Du är väl insatt i verksamheten.
Det där lät lite bryskt.

Imorgon andra passet pratar vi om de andra uttrycken, speciellt dem som ni inte riktigt hittade en förklaring till. Första passet imorgon ska ni få öva på att diskutera utifrån händelser i avsnitt 2 och 3. Vi ska försöka stötta er i hur man utvecklar och breddar en diskussion.



Jag berättade att det blir ett salsbyte på torsdagar - från M1 till K5 och även att Liza kommer att stötta upp i gruppen på fredagar istället för mig.


Vi ses kl. 8 imorgon! :)
/Sofia


 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar