tisdag 7 november 2017

Diskussionsövning

Idag har vi tränat på att diskutera och vi började med att samla bra uttryck för att uttrycka sina åsikter och också hur man kan bemöta något som någon annan säger:




Att säga vad man tycker:


Enligt mitt perspektiv...


Enligt min åsikt...


Enligt mig...


Jag tänker så här...


Jag tycker att....


Jag tror att...


Min uppfattning är att...


Jag anser att...


Mitt sätt att se på saken..





Att visa att man håller med:


Bra åsikt!


Du har rätt!


Det har du rätt i!


Så kan det vara!


Jag håller med dig! (formellt)


Ja, det stämmer!


Det tycker jag också!


Absolut!


Ja precis!


Ja exakt!





Att visa att man inte håller med:


Så kan det vara, men…


Jag håller inte med dig!


Det tycker inte jag!


Det stämmer inte!


Jag har ett annat förslag/en annan idé/en annan åsikt/en annan tanke…


Jag tänker på ett annat sätt!




Ni fick välja bland de här uppgifterna, när ni diskuterade:


Konflikter mellan unga och mellan vuxna. Vilka skillnader finns? Vad finns i avsnitt 2? Berätta hur ni tänker!





Att värdera pengar eller det man faktiskt redan har. Kan ni förstå Sören? Tror ni att mer pengar hade fått honom att sälja? Hur skulle du göra? Vad värderar du i livet?





Att vara sig själv eller låtsas vara någon annan. Är det okej att låtsas kunna något, så som Wilma gör? När är det okej? Vilka följder kan det få?




När förälder och barn inte förstår varandra. Johan och Wilma har svårt att förstå varandra. Varför händer det? Hur kan man lösa det?




Att riskera att förlora sin inkomst. Fiskaren vill inte bli av med sin odling av fiskar och är beredd att göra nästan vad som helst för den. Vilka tankar och känslor kan komma när man utsätts för påfrestningar?


Jag satt en stund med varje grupp och tränade med er och vi ställde många frågor till varandra, särskilt följdfrågor, berättade om egna erfarenheter, kopplade till händelserna i Skärgårdsdoktorn och hur det är allmänt. På torsdag eller fredag kommer ni att få diskutera några händelser från avsnitt 4, som ni kommer att titta på imorgon på lektionen, men se det gärna innan också:


https://www.oppetarkiv.se/video/1379056/skargardsdoktorn-sasong-3-avsnitt-4-av-6


Bra jobbat idag!
/Sofia

2 kommentarer:

  1. Idag fick vi diskutera om olika saker. Hur folk adoptera barnen och hur kan de tar hand om barnen i andra länder. jag tyckte det var jätte roligt och diskutera om detta med läraren och andra elever. :)

    SvaraRadera
  2. Igår pratade vi om vad som är skillnaden mellan adoptivbarn, forsterbarn och barnhem. Läraren förklarade skillnaden mellan de.
    Azeb

    SvaraRadera