torsdag 17 augusti 2017

Idag och detaljplanering för period 1


Idag hade vi första lektionen och vi pratade om hur man studerar här i sva grund. Vi pratade om:
  • Bloggen är viktig att följa och kommentera
  • Alla har en individuell planering för sin delkurs, som man jobbar med vissa lektioner. Vi kommer inte att rätta lika mycket på uppgifter som görs hemma, utan där får ni ta mer eget ansvar utifrån kommentarer som läraren skriver.
  • Uppgifter som görs på plats i skolan är de viktigaste och bedöms på ett tydligare sätt
  • När man är på rätt språklig nivå och har gjort många olika uppgifter i delkursen (från temat och den egna planeringen), gör man ett slutprov
  • Fronter används för att lämna in uppgifter - mejla läraren eller säg till (om det finns tid) när du är klar med en uppgift, träna på saker eller läsa viktiga dokument utifrån Arkiv, få kontakt med andra elever som läser kursen och komma till bloggen
Här kommer en planering, som gäller från imorgon och fram till 15 september:

Fredag 18 aug

Samtal med elever som är helt nya på sva gruv, så att de kommer igång!

Enskilda samtal i klassrummet med elever som fortsätter på sin delkurs om mål för terminen och bedömning av sin tidigare insats:
Fundera igenom följande:
  • Vilka är dina styrkor i kursen?
  • Vad skulle du behöva utveckla vidare?
  • Vilket betyg pekar dina uppgifter med bedömningar mot (E, D, C, B, A)?


Titta lite på länkarna om olika texttyper. Fundera också på vilka texter du ska skriva enligt din individuella planering:


Argumenterande




 

Reflekterande



 

Fakta



 

Sammanfatta




 

Berättande/noveller


 

Nyhetstexter


 

Instruktioner


 

Recensioner


 

Analyser (skönlitteratur)


 

Utredande texter


 

Måndag 21 aug

Vi samtalar tillsammans och ser ev. några filmer:
- Vad vet ni om olika texttyper?
- Vad ska man tänka på för att skriva en sådan typ av text?


Tisdag 22 aug

Pass 1: Vi delar upp elever i två grupper (lite efter delkurser) och tar några texttyper var. Byte efter 45 minuter.

SM - argumenterande, reflekterande, fakta, sammanfatta, nyheter, instruktioner

LJ – berättande/novell, recensioner, analyser, utredande

Pass 2: Eget arbete och kolla i planeringar vilka texttyper som du ska arbeta med

 

Onsdag 23 aug

Strategier vid användning av lexikon.

 

Torsdag 24 aug

Eget arbete

 

Fredag 25 aug

Vi jobbar gemensamt med en låttext – dela upp i två grupper.

  • Förförståelse: Att ta sig an en text genom att tänka innan läsning – ord, rubrik och frågor
  • Läs tillsammans
  • Svara på frågor muntligt

 

Måndag 28 aug

Starta grupparbete med låtar från nya delkurserna – skriv sammanfattningar och analysera:

  • Vad handlar låten om enligt er?
  • Vilket budskap har låten? Förklara hur ni tänker?
  • Finns det ord eller uttryck som kan betyda något annat än vad man först läser?
  • Vad får ni för känsla när ni lyssnar på låten?

Grupperna skriver på bloggen! Tänk att de som ska läsa texten, kanske inte har lyssnat på låten.

 

Tisdag 29 aug

Pass 1: Fortsätt grupparbetet – skriv på bloggen

Pass 2: Eget arbete

 

Onsdag 30 aug

Läraren visar ett exempel på hur man skriver feedback!
Ge feedback på bloggen på en annan grupps ”analys” utifrån mall:

Ge feedback på en annan grupps analys
Ge feedback i löpande text!
Bedöm följande delar:
  • Om den har en passande rubrik
  • Om den ger svar på alla frågor - följer instruktionen
  • Om tankarna är utvecklade
  • Om den har tydligt språk
  • Om den har variation i ord och meningar
  • Om den har så bra skrivregler och grammatik som möjligt
     
Glöm inte att ge två stjärnor och en önskan, som passar allmänt för texten!



Torsdag 31 aug

Gruppen utvecklar texten utifrån kommentarer och publicerar på bloggen. Eget arbete om man blir klar.

 

Fredag 1 september

Repetera det vi gjort eller träna genom att göra liknande på annan uppgift i planeringen.

 

Onsdag 6 september

Uppgift på låttext (förförståelse, frågor och analys) – ska bli klar på lektionen

 

Torsdag 7 september

Lyssna på dikter och samtala om dem utifrån frågor (hörförståelse). Vi tittar på bedömningen av uppgiften på fredag!

 

Fredag 8 september

Uppgift: samtala om en dikt i par/enskilt (hörförståelse och muntligt)

 

Måndag 11 september

Några har ev slutprov!

Träna på att läsa dikter med känsla! Eleverna väljer en dikt (ev. dikten som finns i delkursplaneringen) som de tränar på tills imorgon! Visa vad vi kommer bedöma på tisdag!

 

Tisdag 12 september

Pass 1: Uppgift: Läs dikt med inlevelse – bedöm inlevelse och uttal

Pass 2: Eget arbete/träna tillsammans på att koppla ihop dikt och bild

 

Onsdag 13 september

Träna gruppvis på att koppla ihop dikt och bild - elever väljer bild som passar

 

Torsdag 14 september

Uppgift: Koppla ihop dikt och bild


Fredag 15 september

Ev. uppgift: Ge feedback på någon annans dikt-bild.
Samtal om hur elever ligger till i planeringen och hur ni ”bedömer” er själva

 

Nytt tema!
/Sofia

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar