fredag 5 december 2014

Olika expertområden

I tisdags presenterade några elever, Najoua, Cheska och Noi. Det var Najoua som började. Hennes expertområde är arabiska dialekter och hon berättade att hon tittade på arabiska barnprogram när hon var liten och då lärde hon sig mycket. När hon flyttade till Sverige fick hon många arabiska vänner och då började hon förstå ännu mer. Hon själv talar berbiska. Hur många språk kan ni?

Cheska berättade om att hon är bra på att rita och måla. Hon blev intresserad genom sin pappa, som ritade mycket. Hon gav oss tips hur vi kan bli bättre på att rita. Hon gjorde rutor på ett papper och likadana rutor på en bild och då blir det lättare att rita. Hon visade också hur man kan rita ett ansikte. Hennes bilder var jättefina och hon visade oss dem. Brukar ni rita något?

Nois expertområde är att sjunga. Hon fick intresset från sin mamma. När Noi var liten, sjöng hon ofta i tävlingar och vann nästan alltid. Det finns mycket känslor i musik och hon jämförde musiken med en kompis. Om man vill utveckla sitt språk, kan musiken vara ett bra sätt. Vi fick se några bilder från när Noi var en ung sångerska. I slutet fick vi ett smakprov av  Nois vackra stämma. Tycker ni om att sjunga?

Idag är det fredag och vi har precis lyssnat på Suhailah och Estabraq. Suhailah pratade om tiden. Hon använde en powerpoint med stödord. Hon var jättebra, eftersom hon pratade lugnt, inte var nervös, hade bra kontakt och hon förklarade tydligt om tiden. Hon sa att tiden är jätteviktig och att man måste respektera den. När hon kom till Sverige, lärde hon sig det. Hon känner sig trygg, när hon passar tiden. Berätta när du brukar passa tiden och när du inte gör det!

Estabraqs område var elektricitet och hon fixar ofta elektriska saker hemma med ett lyckat resultat. Hon är faktiskt bättre än sin man!:) Innan hon gifte sig, lärde hon sig detta av sin bror. Hon visade oss en hårtork, som hon öppnade och fixade, när den var trasig. Sen visade hon oss också en sladd och hur man kan koppla den. Även om Estabraq var lite nervös, hade hon en bra ordning, bra kontakt och lite kroppsspråk. Kan ni reparera elektriska saker?

/Sofia, Razieh, Estabraq, Cheska, Emanuel, Suhailah och Noi




11 kommentarer:

  1. hej!
    jag förstår några språk, arabeska, svensak, kurdiska och lite engliska.
    jag tycker inte om sjunga, för att jag har inte bra röst.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är jätte viktig att man kan olika dialekter med samma språk,för att man kan behärska språket. Min bror kan rita olika bilder med använder rutor när han rita någon person.
    jag tycker om att sjunga när jag är ensam. Man måste ha respekt för tiden, för att det är jätte viktig tro jag.
    Min man kan fixa elektricitet hemma och jag bara hjälpa honom, men jag ska försöka lära mig.

    SvaraRadera
  3. Det var jättebra bra presentation av Estabraq, började hon på en bra sett, och visade oss en sladd att hur man fixar det, när det blir trasig. Hon är duktig att fixa electriska saker. Om vi får problem med dator så kan hon hjälpa oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättebra att kunna laga saker som hon kan...

      Radera
  4. Det var härligt att Najoua kunde fyra språk. Det är inte lätt att lära flera språk men lyckligtvis hennes modersmål var liksom ansluten till andra språket, så det var lätt för henne att förstå de människor som kom från arabiska länder. Jag kunde fyra språk heller. Jag kan Engelska, Filipinska, Bisaya (mitt modersmål), Svenska. Jag kan förstå lite spanska ocskå för att språk i Filippinerna var blandade med spanska. Nois presentation var spännande hon har bra röst/ljud. Jag tycket att sjunga i hemma men inte med i den offentliga publik. Jag är inte helt säkert jag har bra röst så det är ju bättre att ni ska inte fråga mig att sjunga i klassen :D.

    Jag var inte med i Suhailah och Estabtaqs presentation. Jag tror det var roligt eftersom det är att bra tips att få veta mer om deras intressen. Det är viktig att vi lärde oss lite om tid och elektricitet som vi använder hela tiden i vår liv. Jag är upptag i skolan bara så har inte så mycket problem med tiden. Utan de några dagar som jag var inte med i lektionen på en vecka eftersom jag hade prov med min IB mock examen. Det är snart stutet på den här termin och tiden passar inte att göra min matte prov, så jag hoppas innan terminen slutar jag blir färdig med det. När jag hörde Estabraqs presentation var om elektricitet det var hemsk för att jag tycker om elektricitet saker. Jag är bra också att fixa saker som elektricitet eller bygg. Det vet jag inte varför men jag blir glad och upphetsad när jag ser verktyg. Det är jag som fixa saker i hemma också.

    Cheska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte menar du väl att Estabraqs presentation var hemsk?!

      Radera
  5. Jag tycker också om att fixa elektricitet grejer, men jag är rädd att det ska inte fungerar. Att man ska fixa något elektricitet, måste man ha kunskap om det men jag har inte den.
    Jag lärde mig språken genom att sjunga med andra språk, inte bara thailändska låter. Det hjälper mig jättemycket. Numera kan jag prata thailändska, loas, engelska och svenska. På kinesiska kan bara sjunga på några låtar och förstår bara lite, men jag kan inte tala.
    Punktlighet är jätteviktigt, tack.ex. om man har ett bra jobb, men man brukar komma försent till jobbet, så kan man hålla på sitt jobb?

    Noi

    SvaraRadera
    Svar
    1. t.ex ( inte tack.ex.)
      noi. :)

      Radera
    2. Det är verkligen viktigt att passa tiden! Många blir väldigt irriterade av att behöva vänta på människor som kommer för sent...

      Radera
  6. hej!
    Det är första gången jag logga in och läsa vad ni skriver om i den här bloggen.
    Jag tycker det är ett intressant sätt att lära sig språket.
    Jag gillar också att sjunga som Noi och jag tror musik är en världslig språk som alla människor kan förstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hiba! Vad glad jag blir att du har hittat hit! Ja, visst är det härligt med musik! Man blir så glad och jag håller med dig om att det är ett sätt att kunna kommunicera med alla.. Har du någon favoritlåt eller artist?

      Radera