torsdag 8 augusti 2019

Planering vecka 33-37

Hej alla!
Välkomna tillbaka!
Här kommer planeringen för de närmaste veckorna:

Dk 2-4-gruppen
Tema: Allas lika värde/heder
Innehåll:
  • Läsa faktatexter  Kan välja olika land och läsa om barns utsatthet/barnäktenskap
  • Temadag med föreläsning och workshop
  • Träna på att skriva om faktatext med egna ord
  • Träna på att kommentera faktatext
  • Läsa texter om föräldraskap och uppfostran:
·         Samtal och diskussioner utifrån texter om uppfostran

Uppgifter:
  • Förklara faktatext muntligt
  • Skriv om faktatext
  • Kommentera faktatext
  • Diskussion

Vecka 33 (12 aug-16 aug)
Dk 2-4 
Måndag 
Lärarna tar emot nya elever!

Tisdag 10.00-11.30                                                                               Vux 6 SM
Start för nya och gamla elever!
Information till nya och uppdatering för gamla elever - rutiner och regler
Gå igenom planeringen för perioden
Eget arbete - se till så att alla kommer igång och vet vad de kan göra resten av veckan.
Tisdag 12.30-14.00                                                                               Vux 3            SM
Repetition av temadagen i våras. Ppt? Dela ut faktatext som alla ska läsa och förstå till måndag (utvalda artiklarna från barnkonventionen)

Onsdag 
Hemstudier! Lärarna på utbildning!

Torsdag 
Hemstudier! Lärarna på utbildning!

Fredag 
Hemstudier! Lärarna bedömer!

Vecka 34 (19 aug-23 aug) 
Dk 2-4
Måndag 12.30-14.00                                                          Vux 5            SM 
Smågrupper - “mötas på mitten” (Alla grupper jobbar med samma artiklar, 1 eller 2 st och resten sparas till muntliga uppgiften imorgon)
Skriv i din ruta: hur har du förstått artiklarna?
Berätta för varandra
Skriv gemensam förklaring i mitten
Berätta kort för alla

Tisdag 10.00-11.30                                                                               Vux 6+G1,G2 SM, LJ
Muntlig uppgift: 
Förklara faktatexten som delades ut igår med lättare ord. Varje elev får förklara ca 2 st artiklar. Ställ följdfrågor för att se att de förstår!
  • när man är klar med sin muntliga uppgift går man tillbaka och tränar på att skriva om samma artiklar
Tisdag 12.30-14.00                                                                               Vux 3            SM
Eget arbete

Onsdag 8.00-9.30                Provtillfälle                                              Vux 5            LI
Skriv om faktatext
Onsdag 12.30-14.00                                                                             Vux 6             LJ
Hur gick uppgiften? Skriv om provuppgiften gemensamt! 
Torsdag 10.00-11.30                                                                            aulan             LJ
Eget arbete

Fredag 8.00-9.30                                                                                  aulan             SM 
Träna kommentera fakta gemensamt - på samma text som uppgiften i onsdags. Gör några av frågorna.

Vecka 35 (26 aug-30 aug)
Dk 2-4
Måndag 12.30-14.00                                                                                Vux 5            SM 
Träna på att kommentera fakta - i par/grupp - samma text som uppgiften i onsdags - olika frågor i olika par/grupper. Berätta för varandra - publicera på bloggen
Ev. “mötas på mitten”, men skriv sedan det enade svaret även på bloggen!

Tisdag 10.00-11.30                                                                               Vux 6+G1,G2 SM, LJ
Eget arbete+individuella samtal
Tisdag 12.30-14.00                                                                               Vux 3            SM
Byt texter från igår och rätta språkligt och försök utveckla svaren. Publiceras på bloggen. 
(Träna på kommentera fakta - enskilt )
Onsdag 8.00-9.30                Provtillfälle                                               Vux 5            LI
Kommentera fakta 

Onsdag 12.30-14.00                                                                             Vux 6             LJ
Hur gick uppgiften idag?
Sitt i grupper och berätta vad ni skrev?
Några berättar i helklass
Eget arbete

Torsdag 10.00-11.30                                                                            Aulan            LJ
Eget arbete/individuella samtal

Fredag 8.00-9.30                                                                                  Aulan             SM 
Eget arbete/individuella samtal

Vecka 36 (2 sept-6 sept) 
Dk 2-4
Måndag 12.30-14.00                                                          Vux 5            SM 
Prata om barnuppfostran:

Fem snabba tips om gränssättning
  • Gör barnet självständigt genom att skapa en trygg relation.
  • Sätt gränser gemensamt, om möjligt.
  • Skapa gemensamma regler i föräldranätverket.
  • Sätt meningsfulla gränser, som du kan förklara.
  • Var delaktig i barnets liv.

Läs och förstå gemensamt!
Vad tänker ni om det här? Hur gör ni? Hur kan man göra? Prata i grupper och berätta sedan i helklass!

Tisdag 10.00-11.30                                                                               Vux 6            SM, LJ
Muntlig uppgift (diskussioner): 
Diskussioner om uppfostran utifrån tipsen från igår. Varje diskussion bygger på en av punkterna. Stödfrågor:
  • Hur gör ni?
  • Hur kan man göra?
Tisdag 12.30-14.00                                                                               Vux 3            SM
Eget arbete

Onsdag 8.00-9.30                Provtillfälle                         Vux 5            LI
För de som inte blivit godkända: skriv om fakta/kommentera fakta eller annat som behövs
Onsdag 12.30-14.00                                                                             Vux 6             LJ
Kahoot på några uttryck  

testa sina vingar
vara strulig
råka ut för
vara hönsig
i takt med att
lägga band på sig
vända sig till någon
mönstret upprepar sig
något går snett
överlag

Gruppläs första delen utan hjälpmedel - fråga varandra och läraren. Prata mycket!
Samtala sedan i gruppen:
  • Vad betyder det att testa sina vingar? Ge exempel!
  • Vad tror ni att pappan gjorde när han var strulig som barn?
  • I vilka situationer tror du att pappan har lagt band på sig?
  • Vad kan det vara som går snett för sonen?

Torsdag 10.00-11.30                                                       Aulan            LJ 
Prata i helklass om frågorna - vad sa ni igår?
Ord från nästa stycke i kahoot:

bibehåller
vårdar
vara delaktig
successivt
självständigt
naturlig balans
upprätthålla
känna sig avvisad
faktum är
vara tillgänglig
hänga tillsammans

Gruppläsning utan hjälpmedel
Samtalsfrågor:
  • Hur kan man bibehålla och vårda en relation med sina barn?
  • Hur kan man vara nyfiken på barnens intressen?
  • Hur tränar man barnet successivt att bli självständigt och tryggt?
  • Varför känner man sig avvisad av sina tonåringar?

Fredag 8.00-9.30                                                            aulan             SM 
Eget arbete

Vecka 37 (9 sept-13 sept) 
Dk 2-4
Måndag 12.30-14.00                                                          Vux 5            SM 
Prata tillsammans om frågorna i torsdags - grupperna berättar

Ord till sista stycket i kahoot:

prioritera
lägga krut på något
vara nummer ett på listan
konsekvenstänk
sömncykel
befara att
fara illa
slipper
slita ut sig
genomföra något

Samtalsfrågor:
Hur gör du när du prioriterar något?
Vad gör man när man lägger krut på något?
Att vara nummer ett på listan - vad betyder det?
Vad betyder det att någon far illa?
Hur kan man göra för att slippa slita ut sig?

Tisdag 10.00-11.30                                                                               Vux 6            SM

Mer om barnuppfostran: tips på länkar 

Tisdag 12.30-14.00                                                                               Vux 3            SM, LJ
Diskussioner om hur man tänker runt barnuppfostran

Onsdag 8.00-9.30                                      Provtillfälle                         Vux 5            LI
Olika utifrån behov
Onsdag 12.30-14.00                                                                             Vux 6             LJ
Eget arbete

Torsdag 10.00-11.30                                                                            Aulan            LJ 
Hemstudier - lärarna bedömer

Fredag 8.00-9.30                                                                                  Aulan            SM 
Eget arbete

1 kommentar: