fredag 27 oktober 2017

Avsnitt 2 idag och hemuppgifter nästa vecka

Idag tittade vi på avsnitt 2 av Skärgårdsdoktorn, säsong 3:


https://www.oppetarkiv.se/video/1378961/skargardsdoktorn-sasong-3-avsnitt-2-av-6


Vi hjälptes åt att sammanfatta det viktiga efter avsnittet och ni fick möjlighet att fråga om det som var lite otydligt. vi pratade om flera uttryck som uppkom i avsnittet och här är några av dem med en förklaring efteråt:


Det blir ett lyft! - det pratades om att det skulle kunna bli ett lyft om det byggdes ett friskvårdscenter på Saltö och att det skulle bli ett lyft för vår skola om vi fick nya lokaler.
Passa in - i avsnittet så pratade de om att ett nytt modernt friskvårdscenter inte riktigt skulle passa in på Saltö, alltså att det skulle se fel ut med ett stort bygge mitt ibland den lantliga miljön där. Vi sa också att det inte skulle passa in om jag kom med en brudklänning till jobbet en dag.
Över min döda kropp!  - betyder "Aldrig i livet!"
Mitt levebröd - Linus pappa säger att den odlade fisken är hans levebröd, eftersom det är den  som ger honom mest pengar.
Det har skurit sig mellan Wilma och Linus! - Läraren Helena berättar för Johan att det finns en konflikt mellan Wilma och Linus och då kan man uttrycka det så här. Har det skurit sig mellan dig och någon person någon gång?
Skjuta upp något - Helena berättar för Wilma att de får sy seglet senare och då kan man säga "vi skjuter upp det"!
Piggna till - bli piggare/börja må bättre
Tjuvläsa - läsa något i smyg, trots att man egentligen inte får
Hon brås på mig! - Johan säger det om Wilma, när Helena säger att hon är söt. Då påstår Johan att hon är lik honom


Det är alltså inga lektioner för oss nästa vecka, utan ni studerar hemma eller om ni vill komma hit till skolan och studera. Uppgift under nästa vecka är att skriva en sammanfattning av det här avsnittet med max. 15 meningar. Se det gärna igen och tänk på vad som verkligen är viktigt i avsnittet. När ni skriver er sammanfattning ska ni tänka på att någon som inte har sett avsnittet ska förstå handlingen. Jag lägger en mapp på Fronter.

Ni ska också se nästa avsnitt, alltså avsnitt 3, hemma under nästa vecka och fokusera på att hitta nya språkliga uttryck i avsnittet, så som vi gjorde till avsnitt 1. Tänk på att också skriva upp vilken tid någon använder det och vem som säger det. Publicera några av era uttryck här på bloggen!

Här är avsnittet:

Ha nu en trevlig helg och lycka till med studierna på egen hand! Gör gärna uppgifter utifrån er egen planering också!

/Sofia och Liselotte


6 kommentarer:

  1. Språkliga uttryck från avsnitt 3
    Du är väl insatt i verksamheten. (säger Johan till personalen Sirkka i äldreboende, 5:19 min)
    Det är en kvartstjänst. (Johan till Sirkka, 5:57 min)
    Ta fram mjölken så käkar vi sen. (Johan till Wilma, 9:17 min)
    Snacka inte struntsaker. (Kalle till Erling, 10:52min)
    Får hon inte för sin farsa? (Henrik till sina kompisar, 11:45 min)
    Vad tjafsar ni om? (Wilma sina kompisar, 12:00 min)
    Han var full i fan.(Fru Jansson till Johan, 15:26 min)
    Hon var vig som en bergsget, (Axel till Johan, 16:51min)
    Du pratar en massa skit, (kalle till Erling, 19:03 min)
    Jag vet inte, Är jag mås? (Johan till Berit, 22:50 min)
    Förr dog han väl. (Erling till Johan, 24:25 min)
    Det där lät lite bryskt. (Axel till Johan, 39:09 min)
    Håll käften! (Linus till Henrik, 42:02min)
    är du här och spökar? (Kalle till Erling, 43:38 min)
    Grabbarna är inte blåbär på sjön. (Sören till Johan, 44:38 min)
    Hon bara stack. (Linus till Johan, 45: 48 min)
    Vi var som ler och långhalm. (Axel till Johan 54:21 min)

    Samar

    SvaraRadera
  2. Språkliga uttryck från avsnitt 3

    Då ska jag bara få en kråka av dig så langar jag in det till kommunen. (Janne Fält säger till Johan 01:49 min)
    Jag ska hoppa in för honom ett tag ( Johan till Wilma 02:17 min)
    Jag går och hänger upp näten (Erling till Kalle, 03:41 min)
    Herik och Linus frågade om vi vill åka ut med deras båt( Maddo till Wilma, 04:20 min)
    De har sina skavanker (Sirkka i äldreboende till Johan, 05:55 min)
    Sätt upp den där bort också (Kalle till Erling, 08:23 min)
    Ta fram mjölken så käkar vi sen. (Johan till Wilma, 9:17 min)
    Snacka inte struntsaker. (Kalle till Erling, 10:52min)
    Skyll på det (maddo till Wilma, 11:22 min)
    Var rädda om er (Sören till Wilma, 14:22 min)
    Han var fyll i fan (Fru Jansson till Johan, 15:26 min)
    Jag skjutsade ut henne dit nån gång (Axel till Johan 16:49 min)
    Hon var vig som en bergsget (Axel till Johan, 16:51min)
    Jag vet inte, Är jag mås? (Johan till Berit, 22:50 min)
    Vem ska hygga ved? (Kalle till Erling, 19:29 min)
    Axel, Wilma är själv i kväl, så du får gärna titta över ( Johan till Axel, 27:24 mim)
    Jag måste dra ( Johan till Sirrka 31:37 min)
    Det där lät lite bryskt. (Axel till Johan, 39:09 min)
    Nu får du banne mig vakna ? (Erling till Kalle, 43:30 min)
    Är du här och spökar? (Kalle till Erling, 43:38 min)
    Ge dig i väg (Kalle till Erling, 43:35 min)
    Hon bara stack ( Linus till Johan 45:42 min)
    Janne får ordna upp det där (Johan till Axel 53:16)

    Zivar

    SvaraRadera
  3. Språkliga uttryck från avsnitt 3
    Det vore bra om du kunde ta över lärkan under min tjänstledig.(Janne säger till Johan 1:04 min)
    Seviceboende för äldre.(janne till Johan 1:20 min).
    Det är en fast halv dag i veckan.(Janne till Johan 1:32 min).
    Det ska jag väl hinna med. (Johan till Janne 1:36 min).
    Jag säger att du tittar förbi. (Janne till Johan 1:55 min).
    Jag ska hoppa in för honom att tag. (Johan till Wilma 2:10 min).
    Här gör det inget om man upprepar sig. (Sirkka till Johan 4:47 min).
    Det räcker mer än väl.Tro mig (Sirkka till Johan 5:44 min).
    Ta fram mjölken så käkar vi sen. (Johan till Wilma 8:45 min).
    Vad tjafsar ni om. (Wilma till sina kompisar 11:10 min).
    Vem ska hungga ved? (Kalle till Erling 18:17 min ).
    De bor var och en för sig. (Berit till Johan 19:57 min).
    När du gasar så kommer vi framåt. (Henrik till Wilma 23:00 min).
    Ibland dyker det upp en ny och livshotande sjukdom varje dag. ( Sirkka till Johan 28:49 min).
    Är du här och spökar. (Kalle till Erling 40:25 min).
    Grabbarna är inga blåbär på sjön. (Sören till Johan 41:24 min).
    Hur kunde ni bara ge er av? (Johan till Wilma och maddo 44:45 min).
    Han växer nog till sig så småningom. (Axel till fru Jansson 48:25 min).

    Samer

    SvaraRadera
  4. Kan vi inte hitta på nåt? vi kan gå på restaurang i stan imorgon sa Johan Steen till Wilma 2:14m.
    Jag har varit här många år, jag vågar inte tänka på hur länge. Sa Antar till Johan steen.5.20m Häng upp den där du ska ta där borta.så ja sa Kalle till Erling 8,20. Vet pappa om det? Söran sa till Wilma fru Jansson hade ont i sin arm, så jag tittade in. Sa Johan Steen till Antar 15.47 fru Jansson Söran att hon har nåt åt hjärtat sa Brelin till Johan Steen 17.45 Kalle har Visst fått astma, det låter allvarligt 24,25. Vem hade tjänsten i natt sa Janne Fält till Antar och Johan Steen 51,10m Är han din svärson? Jaså Han verkar så rar och duktig. Sa fru Jansson till Axel 52.35m. Lärkan är det har lång väntetid så jag satte dig på listan.53,59m.
    Abdi Nuur

    SvaraRadera
  5. Språkliga uttryck från avsnitt 3
    Egentligen är de friska som nötkäna allihopa ( Sirkka till Johan, 6: 1)
    Det här plockar jag ut flera uttrycker , men det redan hade skrivit av mina kompisar, men de är viktigaste för mig :
    så langar jag in det till kommunen. (Janne Fält säger till Johan 01:49 min)
    Jag ska hoppa in för honom ett tag ( Johan till Wilma 02:17 min)
    Snacka inte struntsaker. (Kalle till Erling, 10:52min)
    Vad tjafsar ni om? (Wilma sina kompisar, 12:00 min)
    Var rädda om er (Sören till Wilma, 14:22 min)
    Han var full i fan.(Fru Jansson till Johan, 15:26 min)
    Axel, Wilma är själv i kväll, så du får gärna titta över ( Johan till Axel, 27:24 min)
    Nadin

    SvaraRadera
  6. Utrycket orden avsnitt 3
    Lycka till med avhandlingen Johan till Janne minuter 1.58
    Jag minns när fru Jansson till Johan 6.22
    För en liten stund sen Johan till Wilma 9.
    I var sitt hus Berit till Johan 21.35
    Är han mas kalle till Johan 23.11
    Så klä av sig nu Sirkka till fru Jansson 26.52
    Om ni har suttit för mycket Johan till fru Jansson 38.35
    Ge dig i väg kalle till Erling 43.30
    Jaha, och var varit du Johan till Sirkka 50.50
    Jo, han växer nog trull sig så smorningar Axel till fru Jansson

    SvaraRadera