tisdag 26 augusti 2014

Samerna och inuiterna

Idag fick vi lyssna på en presentation från Agrotz. Han pratade om två folkgrupper, samerna och inuiterna. Han berättade t.ex. att samerna blev tvingade till att leva efter den kristna tron. Det tycker jag var hemskt! Tänk att de inte kunde välja vad de skulle tro :( Det var ju så sent som 2011 som de fick sina rättigheter och blev bekräftade som en befolkning.

Och tänk att inuiternas land nästan bara består av is. Det måste ju vara jättekallt där. Hoppas verkligen att de har varma kläder. Vad konstigt att de använder sig av danska kronor! Grönland och Sverige ligger ju jättelångt ifrån varandra. Vet ni hur långt det är mellan Grönland och Danmark?

Agrotz arbete var ju en rapport. Där tar man ju reda på fakta och gör jämförelser och skriver sedan sina egna tankar om den här informationen. Om du skulle skriva en rapport, vad skulle du skriva om då?

21 kommentarer:

  1. Om jag skulle skriva en rapport. det skulle handla om två olika gymnasium skolor. Eftersom skolor har olika synsätt och hålla/passa dem i skolan.


    -Cheska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande! Det skulle nog bli en bra rapport😊

      Radera
  2. Nu har jag slutat med valsutbildning och jag tror att jag kan inte göra mer!!!
    Kan den här uppgiften venta ???

    SvaraRadera
  3. "OM" jag skulle skriva jag ville skriva en jämförelse mellan statsskicket i Syrian och Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara mycket intressant att få ta del av den jämförelsen! Hoppas verkligen att du skriver den någon gång!

      Radera
    2. Får jag läsa de efteråt :)

      Radera
  4. Jag vet inte riktig hur lång det är mellan Grönland och Danmark, men jag ska kolla.
    Jag tror att min rapport skulle handla om skolors dåliga situation i Thailand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inställning! Allt man inte vet kan man ta reda på! :)

      Radera
  5. Jag vet inte hur lång är mellan grönland och danmark. Man kan läser om någonting om tycker om man kan hitta information på google .Man skriva som en rarort och berätta om . Igår Agrotz berätta om en raport från Samerna och Inuit. De är två grupper. Inuit kommer från Rissland. Nu de bor i Grönland.Huvudstaden heter Nuuk.80% av Grönland är täckt med is.De är jagar och fiskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan försöka hitta på internet hur långt det är mellan Grönland och Danmark! Varför tror du att inuiterna jagar och fiskar så mycket?

      Radera
  6. Kan ni gissa hur långt det är mellan platserna? Det är spännande att se vad ni tror...

    SvaraRadera
  7. samerna och inuiterna, det var en presentation av Agrots som gjorde i går. Jag förstod det från honom. De var två gruppen som kom från Ryssland före cirka(11000) år sedan. samerna har ett eget språk till exempel (ju gat go gafe) det betyder( vill du ha kaffe). De bodde i kåtor och klädde på sig en sorts klänning som heter kolt,manen har lite kortare klänning än kvinnan.samerna och inuiterna har två olika flaggor.De fick rättigheter för några år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men vad bra, du kommer ju ihåg flera saker som han berättade!

      Radera
  8. åhhhhhh Sofia jag sökte på google men det gick inte. Det finns bara hav mellan Danmark och Grönland .

    SvaraRadera
  9. Jå..Jå.. Nu vet jag Hur långt det är mellan Grönland och Danmark.Jag skulle säga ingenting, men ni kan förjar den här webben istället. http://www.timeanddate.com/worldclock/distanceresult.html?p1=703&p2=69

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mhm, nu vet jag och då var ju Razieh ganska nära i sin gissning! :)

      Radera
  10. Det är en bra ide av dig för att du börjar samla och organsiera våra tankarna med varandre

    SvaraRadera
  11. Jag håller med dig att det år hemskt när man tvingar folket att göra någonting och de har inget val att säga nej.

    Jag var nyfiken på distansen från Danmark till Grönland så jag letade efter svaret. Jag har läst:
    Avståndet från Danmark till Grönland är: 2 193,4 mil (3 529,9 kilometer/ 1 904,7 sjömil). Flygresan från Köpenhamn, Danmark till Nuuk, Grönland kan ta ungefär 4 timmar, 33 minuter.

    Jag skulle skriva en rapport om diet och träning, men det betyder inte att jag skulle göra det, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kan mil och kilometer vara olika? Är det miles som du menar?

      Radera
    2. oppps... ja jar menar 2 193,4 miles.

      Radera
  12. Jag tyckte att Agrots hade en tydlig presentation om samerna och inuiterna. Jag kommer ihåg att han berättade om samerna som kallar sitt land för Sapmi eller Sameland men det är inget eget land. Sameland ligger i fyra olika länder: Sverige,Ryssland,Norge och Finland och dem har ett eget språk,samiska som är släkt med finskan.Idag är samerna kristna, men innan de blev kristna på 1600-talet hade de en religion som kallades shamanism. Samisk man hade en trumma med en liten hammare av trä. Samernas högtidsdräkt kallas för kolt och man kolt på sig varje dag. Samernas flaggan är blått,rött,gult och grönt.Jag tror det är allt om texten.

    SvaraRadera