onsdag 27 augusti 2014

Reseblogg och politik

Dagens lektion innehöll lite olika områden. Noi berättade för oss om en reseblogg och jag blev jättesugen på att besöka något annat land. Vart skulle ni vilja åka i världen om ni kunde välja någon plats och varför vill ni åka dit? Jag har tänkt under flera år att jag vill besöka Kroatien. När jag ser på bilder därifrån, så ser det så otroligt vackert ut med de vita stränderna och det klarblåa vattnet.  Kolla själva in den här bilden:

Beautiful Adriatic Bay and the Village near Split, Croatia - stock photo

Gå gärna in och titta på bloggen som Noi berättade om. Där finns massor av tips på olika resmål.  http://www.freedomtravel.se/

Vi har också börjat läsa och lära oss mer om det politiska valet som är den 14 september i Sverige. Några av er får ju faktiskt rösta i valet nu och då är det ju jätteviktigt att lära sig massor om det här. Vilka av er har fått hem ett röstkort?

11 kommentarer:

  1. Jag tror att du har rätt att välja ett spännande land som Kroatien.
    Egentligen jag har varit till Zagreb i Kroatien för att besöka en vän some studerade medicin där före nästan 25 år och då var jag 23 år och var det min första resa till Europa, men jag kommer ihåg
    fortfarande hur Zagreb var en vacker ren stad. I stads centrum bredvid störst torget i gammla staden stod en gammal domkyrka som har högst domkyrkas tornet i hela Europa. Det fanns ett fint vattendraget som flöt och delade staden till två delar.
    Det finns mycket som man kan berätta om, men det är klockan 00:35 och jag är verkligen trött och jag vet inte hur jag kan vakna klockan 06:00 och åka till Stockholm.!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, så du har varit där! Vad roligt! /Sofia

      Radera
  2. Hej Sofia!
    Jag har bott i sverige i 2 åer sen så jag har inte rätt att rösta på det här valet.
    Kanske nästa valet!! Vem vet????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, självklart ska du rösta i nästa val! Då kanske du är svensk medborgare också!?

      Radera
  3. Jag vill åka dit tillbaka i mitt hemland, eftersom det var länge sen jag har varit där. Och jag saknar filipinska mat också.

    Jag har fått ett röstkort men jag vet inte vem ska jag rösta eller om jag vill rösta eller inte.


    -Cheska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår att du vill åka tillbaka dit. Vad har Filippinerna för speciell mat? Är den stark? Jag älskar stark mat!:)

      Igen: klart att du ska rösta!!

      Radera
  4. Hej Sofia!

    Aha, tittar du på förslag vart vi ska åka på skolresa? Vi ska följa dig var som helst!
    Det är en fin bild av Kroatien! Det blir kanske finare om alla i sas-Gruv är i bilden!
    Jag tycker om att resa för att det är spännande att titta olika utsikter och att äta traditionell mat och dryck.
    Jag har inget ide just nu vart jag ska åka, men det är bra att resa till ett varmt land när Sverige är kallt.

    Jag är ännu inte kvalificerad att rösta, men vi får se nästa val!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad rolig du är Benelda! Visst vore det roligt att åka på klassresa! Vi skulle nog få det riktigt trevligt!:)

      Radera
  5. Jag tycker om att resa. När jag var ung, min engelska lärare frågade mig ; Vad skulle jag göra om jag bli vuxen? Och min svara var; Jag vill resa runt i världen.
    Det tänker jag fortfarande om, men det beroende på pengar också eller hur? :)

    - Tyvärr jag har inte rått att rösta, så vänta jag på nästa gång.

    Noi :)



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja din rätt att rösta får komma vid nästa val då! Men det var nära den här gången!

      Radera