onsdag 24 oktober 2018

Träna på att reflektera om budskap

Idag ska ni träna på att reflektera om budskap i text. Ni ska läsa sidan 229-236 och försöka hitta ett eller flera budskap som ni sedan reflekterar runt.

De här frågorna kan hjälpa er:

Finns det ett eller flera budskap?
Hur kan du koppla budskapet till texten?   Förklara varför du tycker att det passar till texten!
Vad tänker du om det här budskapet?
Kan du göra kopplingar till dina egna erfarenheter?
Kan du göra kopplingar till det allmänna/samhället?


Publicera det ni skriver som kommentarer på det här inlägget!

Imorgon har ni hemstudier och ska då koppla en bild till den text du skrivit idag.

7 kommentarer:

  1. Saman+Rawan+Mohammad24 oktober 2018 kl. 04:52

    Reflektion om budskapet i ”Stjärnlösa nätter”
    (sidan 229-236)

    Vi tror att förfataren vill visa oss att ibland man gör duma saker mot andra för sin egen kärlek för att han var dum mot hans pappa när han skulle lämna brevet efter lång tid utan att träffa honom. Förfataren vill visa också om man har lovat någonting till kärleken så måste man göra eftersom när Amár har lovat shillan att han ska tillbaka i samma dag då försökte han på dumma sätt för hinna sista tågen till Stockholm.

    Kärleken behöver vara välbalanserad mellan tjejen eller killen, livet och familjen. För att om man inte är välbalanserad kan det bli problem till den personen och familjen. Ibland det här problemet kan vara jättestort till exempel man kan förlora sin familj eller sin kärlek.

    Vi tänker att måste man ha koll på både sin familj och sin kärlek. Kärleken måste anpassa till både familj och personen som vi kär i. För den första familjen spelar stor roll i vårt liv och för att man blir lycklig och för den andra att det inte kommer blir uppbrott som Amár och Shillan. Men ibland det är bättre att man hitta en tjej som föräldrar också tycker om.

    SvaraRadera
  2. Min reflektion om budskapet om romanen ”Stjärnlösa Nätter”
    Jag tror att författaren vill visa oss hur långt en person kan gå när man vill verkligen vill vara med den person som man är i kär med. I texten visar man att Amár gör dumma saker vara för att komma hem hos till Shilan. Han hoppade upp på vagnen och dörrarna var stängda han kunde ramla av vagnen och dö. Trots att det som Amár gjorde för att komma fram till Shilan och kunde vara det sista dumma saker han skulle ha gjort i sitt liv.
    Amár mådde inte bra när han kom fram till Shilan och han kände att vad han gjorde var värde den stund som han hade med Shilan. De älskade varandra men ändå jag tror att författare också vill visa att kärleken kan försvinna i en sekund samt att för varje person en familj är den viktigaste som man har i sitt liv även över kärleken. Som visar att Amár och Shilan bröt upp och Amár fick vara ensam som han var i början med sorg i sitt hjärta.
    Som medmänniska tänker jag, och jag tror att författaren också vill få fram det, att våra känslor är det som ska bestämma. Också Jag tror att författare vill visa att en person bryr mycket mer för de som man älskar än för sig själv. Samt man tänker inte om konsekvenser som kommer i framtiden och det kommer att vara bara ett problem mer i livet.

    SvaraRadera
  3. Min reflektion om budskapet i novellen "Stjärnlösa Nätter " Från sida (229-236).

    Jag tror att författaren vill visa oss hur man reagerar när man saknar en andra person. Man förstår att Shilan er den enda den som Amér bryr sig om, han vill gör allt möjligt och omöjligt för att vara med henne så bevisar han när han beskriver sin resa på tåget.
    Amér som var tvungen att gifta sig med Amina som han inte älskar genom tryck, manipulation och osanning. Han kom överens och gjorde vad de vill av tryck. Denna åtgärd leder inte till en bra slut, i texten förstår man att Amér hade skadad inte bara själva men också Shilan som han bekymmer sig om och de bröt upp trots kärleken mellan dem.
    Som läsare tror jag och tänka att författaren insistera att bevisa oss vad händer när man inte ta ansvar i sitt eget liv, vad konsekvenser är. Man måste vara ansvarig för sina handlingar man kan inte kyla på människor för att trycka på honom. Självklart är det inte lät men man får inte manipuleras av andra människors känslor det kommer att hamna i en katastrof tror jag.
    I mitt liv har jag sett och har gått igenom så många situationer som detta, alla människor gör misstag men katastrofen är att försatta med dem. Jag minns en vän av min som var tvungen att gifta sig med sin kusin även att han var kär i en annan tjej. Han kom överens med sina föräldrar beslut till den tiden kunde han inte länge, men det var för sent. Han övergiven sin kusin på dagen för sitt bröllop, hennes pappa dödad henne, han tänkte att hon hade gjort något fel som leder för hon att bli övergiven.

    SvaraRadera
  4. Reflektion om burskap om en del av romanen” Stjärnlösa nätter”
    Jag tror att författaren vill visa oss hur situationen blir sämre när föräldrarna styra över sina barn på ett negativt sätt. Då bygger relationen mellan båda två på lögnen och respektlös eftersom barnen känner sig rädda om de säger sanningen på vad de beter sig. Det visar tydligt i texten när Amér bestämde sig att komma för sent hem för att undvika pappas hotelser och utskällningar.
    Kanske vill författaren också berätta för oss hur Amérs familj påverkades Amérs relation dåligt med sin älskling Shilan och hur de gjorde slut på grund av hans familjs åsikter. Shilan säger att hon inte kunde acceptera att fortsätta med den här relationen utan samtycke av Amersfamilj, eftersom Shilan tänker att vill ha en bra relation med båda familjer. Dessutom vill hon att sina barn skulle växa upp med familjeband och få familjens kärlek.
    Som medmänniska tänker jag och jag tror att författaren vill få fram det, att föräldrarna bör ge sina barn deras valfrihet och en förmåga för att bestämma sig själva. Föräldrarna har ett ansvar mot sina barn och det är att behandlar de med respekt utan rädslan.
    Salam, Pirwen, Iman

    SvaraRadera
  5. Jag tror att författaren vill lära oss att hur dåligt är att bestämma över sitt barns live. I texten förstår jag att pappa har makt över sitt barns liv. Amar har bortgift, trots att det man gör i olika länder utan att sina barn vilja och det är vänlig.
    Amar offrade sitt liv för sin flickvän för att han älskar henne så mycket. Jag tänker att kärleken är gallen eftersom han stå och åket utan för dörren på tåget i 20 minuter och man vet hur det är svårt, man kan ramlar, och man kan dör. Men i sist de kommer slut med varandra p.g.a familjen accepterade inte. Om familjen inte accepterat kärleken då trots att man inte orkade längre med.
    Jag tror att författare vill visa också att alla föräldrar som tvingade sina barn ska de förstå och de ska inte göra mer så över sina barn. I mitt hemland också det är föräldrar som bestämma över sitt barns liv. Tll ex vad ska barnen göra, med vem ska gifta med och några föräldrar tror inte på kärleken.
    kokob

    SvaraRadera
  6. Jag gillar falafel

    SvaraRadera