måndag 8 oktober 2018

Läslogg

Här får ni ett exempel på en läslogg som Sofia skrev när vi jobbade med en annan bok:

Läslogg på ett citat från boken


”Det finns inga skridskor i öknen” av Mats Berggren


 


Sofia hade suttit och tittat på klockan, hon ville hinna städa undan och vädra innan morsan kom, men ingen annan hade brytt sig. Hon blev nervösare och nervösare. (sid 31)


Sofia känner sig orolig när hon förstår att hennes mamma kommer att komma hem till det här, en lägenhet full av onyktra ungdomar som rökte, pratade högt  och dansade. Hon tänkte nog att hennes mamma skulle bli galen, om hon fick se det.


Det är ganska vanligt att ungdomar ordnar fester i smyg när de får chansen. De säger inget till sina föräldrar och försöker städa upp efteråt, så att inget ska märkas. De flesta märker det nog dock ändå. Det brukar alltid finnas något spår som missas vid städningen, någon liten fläck eller en kvarglömd kapsyl eller liknande.


Jag minns själv, när jag skulle ha en fest hemma i min ungdom, när mina föräldrar var bortresta. Vi var några kompisar som var där och lite senare på kvällen började oinbjudna att slinka in, dessutom med smutsiga skor på vår vita heltäckningsmatta i vardagsrummet. Jag fick panik och bara skrek rakt ut att de skulle försvinna därifrån. Jag såg mammas min framför mig, om hon skulle ha sett det. Alla skickades ut och festen tog abrupt slut och min kväll slutade på knä med skurhinken. Jag måste ha slitit riktigt hårt, för mamma sa aldrig något. Tur det! Än idag har jag inte berättat för henne, om vad som hände den kvällen.


Och ett annat exempel från "Stjärnlösa nätter"

"Jag gav upp." (Stjärnlösa nätter, sidan 37)


Innan Amár känner så här har han försökt avlasta några kvinnor när han är på besök i sitt hemland genom att ta hand om disken, vilket är helt naturligt för honom. Att män och kvinnor är jämställda och delar på hushållsarbetet är en självklarhet för honom och för många av oss som vuxit upp i familjer där båda föräldrarna har haft ett arbete.


För kvinnorna som protesterar när Amár vill hjälpa dem är det ett helt annat synsätt som råder, mannen ansvarar för den ekonomiska försörjningen och kvinnan tar hand om hemmet. För dem är det så onaturligt att se en man i köket att Amár inte ens såg en minsta möjlighet till att kunna få sin faster att förstå och låta honom fortsätta.


För mig är det en omöjlig tanke att leva ett liv utan jämställdhet. Från barnsben har jag sett hur mina föräldrar, mor- och farföräldrar och kompisars föräldrar tagit ett eget ansvar för hushållet. Det har alltid varit båda som har jobbat och den som kom först innanför dörren, kvinnan eller mannen, började med middagen och tog hand om disk och tvätt. Könet har aldrig haft en betydelse för vad man gör hemma, utan det viktiga har alltid varit att hjälpas åt i alla lägen.





Frågor att använda för att utveckla sin läslogg:


Koppla till boken:
- Vad har hänt innan i boken?
- Varför känner sig personen så här? Förklara och motivera!
- Hur tänker personen? Förklara och motivera!


Koppla till det allmänna:
- Hur fungerar det oftast i samhället i den här frågan? Ta reda på fakta eller bygg på dina erfarenheter!
- Varför är det vanligt/ovanligt?
- Hur brukar situationen oftast lösas? Vilka känslor och tankar brukar finnas?


Koppla till mig själv:
- Berätta om ett eget exempel från ditt liv, någon väns/släktings/något du har läst eller sett på film/TV...
- Hur kände och tänkte du/din vän/släkting?
- Hur löstes situationen för dig/din vän/släkting?

8 kommentarer:

  1. Läs logg på ett citat från boken

    ”Ändlöst bad jag till Gud att jag skulle få tala med min mamma, Hon var min enda räddning. Hon skulle ha kapat ett plan för att kunna rädda mig. Hon skulle ha vetat att min sorg var äkta” (Stjärnlösa Nätter, sidan 65)

    Innan har Amér sagt så, familjer hade isolerade honom och behandlade honom annorlunda de vill tvinga honom att gifta sig med Amina, han tyckte att det var sjukt och det var incest.
    Han hade inga pengar och var maktlös. Då behövde han sin mamma för att prata med men han vågar inte eftersom det var länge sedan de träffades.

    När alla stod emot honom och tvinga honom att gifta av en kvinna som han har ingen kärlek mot var han besviken och ville ha stöd av någon. Han påminndes om sin mamma för hon var alltid omtänksam mot honom. För hon ska hjälpa och rädda honom.

    Amér hålla inte med traditionen i sitt hemland. Han kunde inte tänka på att gifta sig utan kärlek. det är annorlunda än Sverige. I Sverige får man bestämmer själv på sitt liv, vem man ska gifta. Man får välja själv.
    Han anser att grundregeln för ett sådant förhällande är fel. På grund av vad han ser i relationerna omkring honom. Till exempel sin pappa och mamma.
    Det är ganska vanligt den här situationen som Amér är på. Men inte alla samhället tänker så .man kan säger bara 50 % av folken tänker så. Det handlar om några grupper i samhällt eftersom vi är olika och tänka på olika sätt.
    Jag minns en vän av min som var tvinga att gifta sig utan kärlek hon heter marah . Marah kunde inte bestämma själv i sitt liv hon var räd av sina föräldrar och kunde inte säga nej.
    Alltså hon är gifta nu med två barn i kärlek lös giftsmål och tänka skilja sig eftersom hon känner depression. I andra situation jag kommer från den samma samhällt och har gifta mig med kärlek och mina föräldrar var förståelse.

    aliaa , Iman







    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Lässlogg om citat ”Han hade mina pengar, mitt pass, nyklarna till min bill”.
    Han hade inga friheter eftersom hans far tog allt från honom och han känner sig att han satt i fängelse. Han ville vara fri för att kunna göra vad han ville och göra de beslut som han ville ha.
    Amàr kände sig inte bra eftersom hans far bestämde allt över honom och han hade inte egna beslut. Han kunde inte ens bestämma när man skulle gifta sig eftersom hans far och familjen tvingas honom till det. Amàr skulle prata med sin mamma, trodde att hon skulle rädda honom från att gifta sig, men han hade inte sätt henne på 5 år.
    Det är vanligt i Kurdistan att föräldrar bestämma för sina barn. Därför Amàrs pappa och deras släkting tvingade honom till giftermål. Hans familj ignorerade honom för att han inte accepterade villkoren. Han hade inget annat val än att acceptera de villkor som hans far och hans familj bestämde.
    Jag minns när jag var barn och hade en kompis som var tvingade att jobba inom bygg när han var 12 år gammal. Han vill inte jobba, han ville försätta att gå till skolan och också att leka med sina vänner. Han kände sig ledsen eftersom hans kompis var i skolan och spelade fotboll med varandra och han tvingas att jobba med hans pappa. Nu är min kompis 33 år gammal och fortfarande han känner sig ont i hjärtat för att han hade ingen bra barndom. Nu min kompis bestämma sig att aldrig tvinga sina barn att göra någonting som de inte vill göra eftersom han tror att det ska påverka deras framtid.

    Kokob Magali Saman

    SvaraRadera
  3. Lässlogg om citat ”Han hade mina pengar, mitt pass, nyklarna till min bill”.

    Han hade inga friheter eftersom hans far tog allt från honom och han känner sig att han satt i fängelse. Han ville vara fri för att kunna göra vad han ville och göra de beslut som han ville ha.

    Amàr kände sig inte bra eftersom hans far bestämde allt över honom och han hade inte egna beslut. Han kunde inte ens bestämma när man skulle gifta sig eftersom hans far och familjen tvingas honom till det. Amàr skulle prata med sin mamma, trodde att hon skulle rädda honom från att gifta sig, men han hade inte sätt henne på 5 år.

    Det är vanligt i Kurdistan att föräldrar bestämma för sina barn. Därför Amàrs pappa och deras släkting tvingade honom till giftermål. Hans familj ignorerade honom för att han inte accepterade villkoren. Han hade inget annat val än att acceptera de villkor som hans far och hans familj bestämde.

    Jag minns när jag var barn och hade en kompis som var tvingade att jobba inom bygg när han var 12 år gammal. Han vill inte jobba, han ville försätta att gå till skolan och också att leka med sina vänner. Han kände sig ledsen eftersom hans kompis var i skolan och spelade fotboll med varandra och han tvingas att jobba med hans pappa. Nu är min kompis 33 år gammal och fortfarande han känner sig ont i hjärtat för att han hade ingen bra barndom. Nu min kompis bestämma sig att aldrig tvinga sina barn att göra någonting som de inte vill göra eftersom han tror att det ska påverka deras framtid.

    Saman Magali Kokob

    SvaraRadera
  4. Läslogg till citat ur ”Stjärnlösa nätter”
    Amar blev besviken på sin situation som han hade haft från sin pappa, vilket var att han måste gifta sig med sin kusin. Han som ville ha en trevlig och lugn tid med sina släktingar men det var inte som han trodde på. Han kände sig ensam i den här världen samt önskade han att få kontakt med sin mamma som visste exakt allt om Amars pappa och släktingar.

    Det är så svårt och mörkt att ha obligatoriskt val i livet. Man bör inte låta någon att bestämma över ens liv, eftersom varje person har egna önskemål och synpunkter som man behöver. Det var vanlig situation i Amars familj, för att familj trodde att de kunde välja det bästa för deras barn. Dessutom finns det ingen lag som stöder människor som är utsatta för förtryck, men det är inte vanlig i ett högståendesamhälle som ger personer valrätt. Man som bor i sådant samhälle måste försöka att sprida medvetande på detta ärende och våga säga vad man vill utan rädd.

    Jag känner till en vän som var 13-åring och tvingade att gifta sig med en 60-åring man. Vilket var svårt och okunnighet att utföras för den här flickan som räknas ett barn. Hon kände sig ensam och var utsatta för förtryck och det fanns ingen myndighet eller människa att hon vända sig till för att hjälpa henne. Hon kände sig vilse och hennes liv blev utan smak för att hon inte var kär med sin man och hon var samma ålder som hennes mans yngste barn. Hon accepterade situationen för att hon var tvungen att fortsätta sitt liv eftersom det fanns ingenting att göras.




    Pirwen, Salam, Walaa


    SvaraRadera
  5. Läslogg på ett citat från boken (sidan 67)
    ”mitt öra var parkerat tätt intill väggen och han tjuvlyssnade på konversationen”
    Amár har varit själv i sitt rum för några dagar eftersom han har bråkat men sin pappa och faster därför att Amár inte vill gifta sig med sin kusin Amina. Amár sade till de att han tror på kärleken men han tyckte att de inte förstå vad han menade.
    En dag Samir ringde dem, Nora grät av glädje eftersom hon äntligen fick höra hennes sons röst samt även alla samlade i vardagsrummet för att prata med Samir. Nora ville bara prata med Samir, hon ville telefonen till sig själv. Amárs öra var parkerat tätt intill väggen och han tjuvlyssnade på konversationen eftersom han inte ville vara med sin familj efter de bråkade. Samir och Amár var jättenära med varandra det är därför frågade Samir sin familj efter Amár
    Jag kommer ihåg när jag var i skolan tjuvlyssnat jag på min lärare att jag skulle flytta från min skola till en annan skol som ligger närmare till min lägenhet så jag kände mig ledsen för att jag skulle sakna mina klasskamrater.

    SvaraRadera
  6. ”I Sverige behöver man inte få tjugo barn som ska slava för att säkre pensionen”
    Amar sa den här när han blir trött av sin far som tjatade jätte mycket på Amar för att han ska hitta jobb eller fortsäta ploga och bli läkare, men Amar hade varit trött efter studenten och orkar inte fortsätta just i den där tiden. Då började farsan förklara hur faren har varit när han varit barn att han hade jobbat på gatan och sålde tuggummin och att han försörjde två familjer. Amar vet den skillnaden mellan Kurdistan och Sverige på att barn inte behöver jobba när de har sexåring eller att man skaffar många barn för att dem ska jobba och hjälpa till honom med pengar och att vara bredvid honom alltid när han bli gammal ”säkre pensionen” men faren förstår inte den att i Sverige man behöver inte göra så.
    För vuxna maniskor som liver med sina föräldrar är den skillnad mellan länder eller mellan samhälle också, skillnad hur föräldrar tänker om sina vuxna like som Amar, han kommer från ett land, där är barn behöver jobba ibland för att tjäna pengar och den kan vara att föräldrar tänker på att skaffa många barn eftersom de kan hjälpa med ekonomi till att föräldrar dö kanske. Så var den i Amars hemland men han levde i Sverige ganska lång tid och här är den inte samma, här man har många hjälper med ekonomi och nästan med allt i livet så man behöver inte skaffa många barn för att ha säkre pensionen från familjen, här finns många möjligheter för alla i alla ålder.
    För mig är den normal hur faren tar sig an barnen eftersom jag levde nästan i samma samhälle. Men jag hålar inte alls med faren och så klart inte med Amar eftersom faren är gammal person som tror på saker som sitter fast i hjärna och jag tror inte att han kan ändra sig när han utvecklade lång tid med ett samhälle och sen flyta till ett annat när han gammal. Och Amar är en vuxen som förstår hur faren tänker och varför tänker han så men ändå han vill att faren ska bli någon annan med honom och att ändra sig till att bli svensk man eftersom Amar utvecklat i Sverige lång tid och vill allt går som måste gå i Sverige. Då jag täcker föräldrar kan man inte ändra dem men man kan hitta på någon väg med dem som kan passar jag som deras barn och de som min föräldrar istället för bruka med dem alltid.

    SvaraRadera