måndag 12 december 2016

Presentationen på fredag

Vi pratade om presentationen och vi bestämde att den ska vara mellan 5-10 min lång, vi gör två grupper som bara består av män i den ena och kvinnor i den andra och att alla ska vara extra noggranna med hur ni börjar och hur ni slutar. INGEN ska säga: "Idag ska jag prata om..." eller något liknande utan vi sa att det passar att ställa en fråga eller koppla det man ska prata om till sig själv och till publiken, men då måste man tänka på vilka som sitter i publiken. Om man ska prata om arabiskan, så vet man att nästan alla kan det, men det finns några som inte kan någonting. Det måste man anpassa sig till! Man skulle kunna säga ungefär:


"Alla här håller ju på att lära sig ett nytt språk, och jag tror att alla har stött på hinder under tiden ni har lärt er. När jag började studera svenska, så tänkte jag att det var ett liknande språk som mitt, men jag förstod sen att det finns flera skillnader. Jag ska förklara några nu..."


"Tycker ni att det är lätt att lära sig svenska? De flesta svarar nog nej och jag tror att det beror på att det finns stora skillnader mellan ert språk och svenskan. Jag ska visa er några nu..."


Som innehåll i presentationen, handlar det om att förklara någon eller några skillnader och gärna skriva på tavlan eller använda sig av Powerpoint eller Word (alltså förbereda något på datorn innan). Här måste man tänka på att förklara så tydligt som möjligt och ge exempel som alla kan förstå.


När man ska avsluta, ska alla veta att man börjar bli klar. Här passar det att använda sig av delar från sin diskussion och sammanfatta de största skillnaderna och koppla det till sig själv och andra inlärare. Man kan använda ord som "Till slut vill jag säga...", "Avslutningsvis vill jag säga...", "Som sammanfattning kan jag säga..." och man kan också ge någon typ av uppmaning till lyssnarna i slutet, t.ex. "Jag tror att ni vet att det är svårt att lära sig ett nytt språk p.g.a. stora skillnader mellan språken, men jag tror att det är möjligt om man förstår skillnaderna och kämpar hårt och låter det ta lite tid."


Det är jätteviktigt att träna massor, för att det ska bli en bra presentation och också för att se att man håller sig till tidsramen. Dessutom blir man förstås mindre nervös om man är väl förberedd än om man inte är det. Här har ni en liten film om att presentera:


https://www.youtube.com/watch?v=36RBZKK2URc


På lektionen idag, får ni förbereda er inför fredag och jag vill också att ni kollar i era plastfickor på era tidigare bedömningar av presentationer. Vad har ni lyckats med tidigare och vilka råd har ni fått? Det är viktigt att försöka förbättra sig från förra gången!


/Sofia

1 kommentar:

  1. Ayman32

    Tack för videon!
    Hoppas att alla presenterar bra!

    SvaraRadera