måndag 7 december 2015

Wikipedia och presentationerna

Idag tittade vi först på ett klipp om hur lätt det är att ändra något på wikipedia. Vad tänkte ni om det? Jag såg att några av er fnissade lite, när ni hörde eleverna i Saras grupp prata. Varför? Här är länken till det som vi såg:


https://www.youtube.com/watch?v=3Qvx5Ozj4_4&list=PLSHcVfKvOzQNyNI0axCRjILBJRr2DN5ZJ&index=10


Vi bestämde att vi har presentationer imorgon kl 10 och sedan på fredagslektionen. Sista tillfället att presentera blir tisdagen den 15 december. Vi delade upp vilka som gör vilken dag. Här kan ni se mer om hur man kan tänka när man ska granska en webbsida:


https://www.youtube.com/watch?v=Ta6pMAHKvqc


Kl 10 imorgon kommer också en reporter från Bärgslagsbladet, för att se om någon av er är intresserade av att hon intervjuar er. Det ska vara en intervju om ert liv här i Sverige.


Ni kommer att få göra en uppgift den här veckan om källor och källkritik, antagligen redan imorgon bitti.


Vi ses då!
/Sofia

8 kommentarer:

  1. Jag har försåt att vem som helst kan skriva och ändra i lätt sätt på Wikipedia.Man kan inte lita på Wikipedia, eftersom man inte kan få sanning information av vem som helst.Jag fnissade inte, men jag kan erkänna att jag föreställde mig om hur vi ser ut på lektionen, när vi pratar vår speciella svenska, alltså det inte känns skäms utan det är lite rolig. De liknade oss så jag var glad över det.Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså, du kände igen dig! Vad roligt! Lika duktiga på svenska som ni är;)

      Radera
  2. Jag har förstått
    Lina

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hahaha Lina du skrev exakt som jag tänkte:D Alltså när vi pratar svenska med våran lärare så såg vi ut precis som dem i filmen:D

    Jag vet att alla kan skriva på Wikipedia, men jag visste inte hur man kan skriva och ändra någonting!:o
    Jag ska gå och prova nu och ändra lite sanningen.:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, oj, så nu kan vi verkligen inte lite på något på Wikipedia!:)

      Radera
    2. Hahaha elr hur?:D Nä, jag driver bara. ^_^

      Radera
  5. Mays vi kan ändra informationen tillsammans, det blir roligare när vi gör det tillsammans än att du gör det själv hhhhh.

    SvaraRadera