torsdag 10 december 2015

Vi kämpar på!



Fortsatta förberedelser inför presentationer och fortsatt arbete med olika uppgifter.


Kom ihåg att ni ska titta på era kursplaneringar för att se vad som behöver göras.


Den finns på fronter men nu finns den även här nedan.


Tänk på att alla filer på fronter inte är uppgifter, utan vissa är instruktioner och exempel. Det finns också hjälp med grammatik och skrivregler.


Ha det bra tills vi ses i morgon
Liselotte




Planering för


Svenska som andraspråk


Grundläggande (Gruv)


 


Material: ”På G”, grammatikhäfte ”Öva svensk grammatik”, minst en roman, bokredovisningsfrågor ”Skriv om en bok” och annat upptryckt material som du får efter hand.


 


Läs


  • Om strukturer i muntlig och skriftlig framställning
  • Om strukturer i läs-, lyssnar-, förståelse- och diskussionsstrategier
  • Instruktioner/förklaringar
  • Manualer
  • Berättelser/Noveller
  • Sammanfattningar - läs t.ex. varandras
  • Insändare
  • Rapporter
  • Minst en roman
  • Sagor
  • Reportage
  • Populärvetenskapliga texter/faktatexter (att skriva med egna ord)
  • Om källkritik och källhänvisning
  • Blogginlägg och kommentarer


Några av dessa texter ska du välja ut från internet och läsa.


 


Skriv


  • Instruktion
  • Berättelse
  • Sammanfattningar
  • Kommentarer, t.ex. på varandras texter/muntliga presentationer (ge respons) – utveckla dina texter utifrån responsen
  • Bokredovisning utifrån frågorna i ”Skriv om en bok”
  • Svar på frågor till texter som du läser och lyssnar på, även mer reflekterande svar
  • Insändare
  • Faktatext (med egna ord) med källkritik, källhänvisningar och citatmarkeringar.
  • Kommentarer på bloggen
  • Bearbeta texter med feed-back från elev och lärare.


 


Lyssna på


  • Talat språk – även med dialekt och social färgning
  • Sammanhängande samtal – intervjuer
  • Instruktioner/förklaringar
  • Berättelser/noveller
  • Sammanfattningar
  • Diskussioner
  • Rapporter
  • Argumentation/insändare
  • Utdrag ur skönlitteratur


 


Tala och samtala


  • Visa att du förstår lästa texter och texter som du lyssnat på genom att t.ex. svara på frågor och sammanfatta innehållet
  • Samtala, berätta och diskutera med klasskamrater/läraren om utbildning, samhället, arbetsliv, relationer, händelser, etiska frågor och olika texters innehåll och form
  • Ge en instruktion/förklara något
  • Kommentera varandras presentationer/texter/åsikter (ge respons) – utveckla dina presentationer utifrån responsen
  • Säga vad du tycker om en text/en presentation och motivera varför du tycker så (värdera och motivera)
  • Gör presentationer, t.ex. om den bok som du har läst (ha även med dina egna tankar), fakta om något, egna åsikter utifrån den insändare som du har skrivit.


 


Använd hjälpmedel som lexikon i de olika uppgifterna, men försök utveckla rätt strategi i användandet av dem. Målet ska vara att klara mer och mer utan lexikon. Det viktiga är att förstå det huvudsakliga innehållet i det du läser!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar