tisdag 5 november 2019

Exempel på läslogg


Läslogg på ett citat från ”Pojken i randig pyjamas”
’”Ta adjö av dem?” frågade han och stirrade förbluffad på henne. ”Ta adjö av dem?” upprepade han och spottade fram orden som om han hade haft munnen full av kakor som han tuggat till smulor men inte hunnit svälja.”’
Pojken i randig pyjamas sid. 12

När Bruno var ledsen över flytten, ställde han många frågor till sin mamma om skolan och vännerna. Hans mamma svarade honom att han inte skulle vänta på sina vänner och att han skulle få nya vänner i det nya huset. Mamman försökte förklara varför de var tvungna att flytta, men hon kunde inte och Bruno kände sig arg. Bruno kunde inte acceptera mammans förslag om att skaffa nya vänner.

Jag tänker att det här är en normal reaktion för en 9-åring och han förstår inte hela situationen med kriget. Därför har han jättesvårt att acceptera det här. Han tänker som andra barn, att allt är lätt i livet och han tror att han kan få vad han vill. Jag tror att mamman känner sig stressad och vill egentligen inte flytta. Hon måste försöka förklara för sina barn på ett sätt som de förstår och inte visa sina känslor för dem. Om mamman visar att hon är rädd och orolig skulle barnen kanske känna samma sak och det kan påverka deras framtid. Pappan tänker bara på sig själv, utan att tänka på vad familjen vill. Han skulle kunna flytta själv kanske, men då kanske det blir problem för hela familjen och han får svårt att skydda dem och de kanske får svårt att träffas igen.

När jag skulle flytta hit till Sverige, lämnade jag min fru och mina barn. De visste inte att jag lämnade dem för deras skull. Jag visste att jag gjorde det för dem, för att deras framtid skulle bli säker. Jag sa till min fru att jag snart skulle komma tillbaka och att de skulle försöka ta hand om sig själva. Mina barn grät, men min fru förstod att det skulle bli bättre i framtiden om jag flyttade.

Läslogg på ett citat från ”Det finns inga skridskor i öknen”

"Småsyskonen försökte lägga beslag på Fatima så snart hon kom innanför dörren, men hon hade som vanligt ingen lust att leka med dem, utan skyllde på läxorna för att slippa."
(Det finns inga skridskor i öknen, sid. 18)
Det här citatet handlar om Fatima. Hon kommer hem från skolan och hon känner sig trött och ledsen, eftersom hon har tjafsat med Robban och Sofia i matsalen. De har tjafsat om Fatimas religion med hennes sjal och att hon inte äter korv. Småsyskonen har längtat efter Fatima och vill leka med henne, men Fatima orkar inte. Så brukar hon alltid känna. Kanske känner hon sig ofta trött över saker som händer i livet, t.ex. pappan som tjatar på henne och förbjuder henne att göra olika saker. Han har hela tiden negativa tankar och tror att det ska hända dåliga saker med barnen. Han lever kvar mycket i sin tradition och trivs och förstår inte livet i Sverige. Syskonen blir kanske ledsna och besvikna när Fatima inte vill leka med dem, men de blir nog nöjdare när Fatima sitter en stund med dem framför teven.
Jag kan förstå Fatimas känslor och hon känner att det blir mycket problem med kulturkrockar. Hon känner sig besviken över livet i Sverige och hon tvingas leva ett liv som hon inte vill. Pappan hindrar henne från att göra det. Jag tänker att pappan känner sig rädd och livet i Sverige krockar med hans traditioner. Fatima skulle behöva förklara för sin pappa om livet i Sverige och kanske träffa Fatimas kompisar och deras föräldrar. Det skulle vara bra om pappan fick träffa svenskar och kanske följa med Fatima när hon har olika aktiviteter. Då skulle han kanske förstå och det skulle bli ett lättare liv för Fatima. Jag förstår att syskonen blir ledsna när Fatima inte vill leka med dem, så det skulle vara bra om Fatima gör det lite oftare. Om Fatima leker med dem, skulle hon kanske känna sig lite gladare och syskonen kan känna sig tryggare.
När jag var yngre och bodde med min familj, var jag det yngsta syskonet. Jag ville alltid vara med mina större syskon. De var mina förebilder och väldigt viktiga personer för mig i mitt liv. Om de ibland sa nej till mig, för att de hade annat att göra, så blev jag så ledsen. Jag hade svårt att acceptera att de inte alltid kunde vara med mig. Mina föräldrar försökte ofta förklara och sa åt mig att låta mina syskon vara ifred ibland. När mina syskon väl hade tid för mig, hade vi så roligt, både jag och de.  

De här frågorna ska ni använda för att bygga texten:
•Vad har hänt innan och efter? Vem/vilka handlar det om? Vad tänker och känner de här personerna?
•Vad tänker jag om de här personerna?
•Hur kan jag koppla det här till mig själv, alltså vilken åsikt har jag och varför? Ge gärna exempel från ditt egna liv!

1 kommentar: