onsdag 16 oktober 2019

Planering vecka 43 och 44


Period 3
Dk 3-4-gruppen

21 oktober-22 november




Tema: Läsa gemensam roman “Pojken i randig pyjamas”
Innehåll:
  • Gemensam läsning i smågrupper, i helgrupp och tyst läsning på egen hand 
  • Träna på nya ord (mest innan läsning)
  • Träna på att sammanfatta (muntligt och skriftligt)
  • Jobba med innehållsfrågor och reflekterande frågor till texten
  • Träna på att skriva läslogg (kommentera berättande) - träna att prata om olika citat
  • Läsa faktatexter om andra världskriget (innan läsning för att skapa förförståelse)
  • Träna på person-och miljöbeskrivning
  • Läsa analys av Stjärnlösa nätter på ett kapitel (finns på Fronter) - alla som behöver romananalys i egen planering gör den när vi har läst klart boken/lite under tiden

Uppgifter:
  • Läslogg (kommentera berättande)
  • Ny läslogg som bearbetning
  • Sammanfattning berättande på något kapitel?
  • Läsförståelseuppgift (innehåll och kommenterande)
  • Muntlig diskussion/samtal om citat 

Vecka 43 (21 okt-25 okt)
Dk 3-4
Måndag 12.30-14.00                               Vux 5            SM 
Ev. nya elever + repetera regler m.m. Eget arbete!



Tisdag 10.00-11.30                                                                             Vux 6            SM + LJ
Eget arbete
Källkritik: Mahdi
Presentationer: Nadin, Bayan, Haidar, Osman
Tisdag 12.30-14.00                                                                             Vux 3            SM
Sök information om “Andra världskriget”. Läs helst på SO-rummet:
https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/det-korta-1900-talet/andra-varldskriget
Tyskland
Polen
Judar
Förföljelse
Förintelse
Koncentrationsläger
Nazister
Hitler
1939-1945
+ dela ut romanen



Onsdag 
Inget prov!
Onsdag 12.30-14.00                                                                           Vux 6            LJ
“Mötas på mitten” - vad vet ni om andra världskriget? Skriv stödord och samla i mitten. Berätta för varandra i slutet.
Ev. prata i slutet:
Hur tror ni att det var att leva som jude under den här tiden?
Hur tror ni att det var att leva som “vanlig tysk”?
Hur tror ni att det var att leva som nazist?



Torsdag 10.00-11.30                                                                          Aulan            LJ 
Eget arbete



Fredag 8.00-9.30                                                                                Aulan            SM 
Frågor till kapitel 1 (fundera på dem innan läsning):
  • Vem är Maria?
  • Vad gör hon i Brunos rum?
  • Varför är Bruno så trevlig/artig mot Maria, trots att han är lite irriterad?
  • Vad får du veta om Brunos mamma?
  • Varför är hon nervös?
  • Vad tror Bruno det beror på, att han måste flytta?
Prata om ord från kapitlet + börja läsa kapitel 1
Ev. läxa att läsa klart kapitel 1 till måndag. Fixa läsgrupper!


Vecka 44 (28 okt-1 nov)
Dk 3-4
Måndag 12.30-14.00                               Vux 5            Mia låser upp! Ingen lärare!
Sammanfatta kap 1 i din läsgrupp.
Gruppläsning av kapitel 2.
Läs klart kap. 2 på egen hand om ni inte hinner på lektionen.


Tisdag 10.00-11.30            Provtillfälle                         Vux 5            LI
OBS! Provtillfället ligger här istället för på onsdag!
Läsförståelse för alla på kap. 2! (sammanfatta och kommentera berättande)



Läxa: Läs kapitel 3 i din läsgrupp till torsdag!


Tisdag 12.30-14.00                                                                            
Hemstudier - lärarna på utbildning! Skolan är öppen, så ni kan sitta här med er läsgrupp!



Onsdag 
Hemstudier - lärarna på utbildning! Skolan är öppen på eftermiddagen, så då kan ni sitta här med er läsgrupp!



Torsdag 10.00-11.30                                                                          Aulan            T
Läraren kollar förståelsen av kapitel 1-3
Gemensam läsning av kapitel 4 med fokus på ord


Fredag 8.00-9.30                                                                                Aulan            SM 
Eget arbete

1 kommentar: