tisdag 11 december 2018

Exempel på bildkoppling till "Dossy"


Bildresultat för en fattig flicka med ljus i handen
Bildkoppling till texten ”Dossy”


På den här bilden ser jag en hand som hålls upp framför solen och det ser ut som personen håller ett ljus i sin hand. Det här ljuset kan symbolisera ett hopp om en bättre framtid. Kanske den här personen lever ett jättedåligt liv med fattigdom och ensamhet.



Den här bilden påminner mig om det som händer i texten ”Dossy”, eftersom det finns en fattig och föräldralös flicka vid namn Dossy. Hon känner sig hoppfull med hjälp av sin fantasi. Hon drömmer och fantiserar om saker som hon saknar i sitt liv, tex. att hon vill bo i ett stort hus med sina kärleksfulla föräldrar och ha fina kläder, vara stark och rik. Så Dossys ljus är hennes fantasi.

Jag tänker att fantasier är bra, för det kan hjälpa en att känna glädje och göra att man mår bättre i livet. Även om livet känns hopplöst, kan fantasier förändra känslorna. Om man kan skapa bilder om framtidens mål i huvudet kan det hjälpa en att nå dit så småningom. Ibland när jag känner mig trött på livet, fantiserar jag, för att få bort de negativa tankarna.

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas att provet blir lätt imorgon, särskilt då vi är ovana att använda datorer för att översätta.

    SvaraRadera
  2. Den här jättebra exampel och jag tycke att alla elever ska förstå hur man göra den här uppgiften,Tack så mycket

    SvaraRadera