söndag 10 juni 2018

Viktiga tips till presentationerna

I fredags pratade vi om vikten av att ha en bra inledning och avslutning på sin muntliga presentation. Vi sa att det blir ganska tråkigt att börja med:
Hej! Idag ska jag prata om....


Istället kan man tänka sig att man ställer en fråga till publiken, t.ex:
Är det någon som vet vem .... är?
Är det någon som har provat att...?
Då kan man direkt få kontakt med publiken och de blir intresserade (förhoppningsvis i alla fall...).


Man kan också visa en bild på personen/saken som man ska prata om och kanske fråga om någon känner igen det.


I slutet ska vi förstå att det är slut och då kan man tänka sig att man kopplar ihop sin avslutning med inledningen, t.ex. så här:
Ja, nu har jag berättat mycket om... och nu tror jag att ni kan mer om det här... Kanske kommer ni att ... i framtiden.


Man kan också uttrycka en förhoppning i slutet t.ex:
Jag hoppas att ni kommer... i framtiden och om ni vill veta mer om det här kan ni prata med mig eller läsa på sidan...


Lycka till med era förberedelser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar