fredag 16 mars 2018

Grupparbetet om reportaget startar på måndag

Jag har strukturerat upp lite saker som vi behöver gå igenom och bestämma på måndag, innan grupparbetet kan börja. Några saker har vi redan pratat om, men ni kan förbereda er på att försöka komma med lite förslag på vissa saker. Detta är för att vi ska tipsa varandra, så att alla känner att de kan komma igång:






Grupparbete om reportage – sva grund


  1. Vilka arbetsplatser/möjliga personer kan man skriva reportage om? Vilka jobbar med vad?

    • Rektor (Kricko)
    • Integration (Tina och Tommy)
    • Expedition (Kerstin)
    • Studie- och yrkesvägledning (Ulrika)
    • SFI- lärare (Sofia, Liselotte, Georgia, Maja, Anne, Barbro, Mette , Anna)
    • SFI-assistent (Mia, Liza, Nasser, Aster)
    • Studiehandledning/modersmål (Liza, Ali, Aster)
    • Grundläggande vux (Sofia/Liselotte, Majsan, Staffan, Sawab)
    • Gymnasie vux (Staffan, Majsan, Sawab)
    • Vård- och omsorgsutbildning (Sara)
    • Barnskötarutbildning (Helen)
    • IM-språk-lärare (Ullis, Moniqa,  Cissi, Inga-Lena) -
    • Studiehandledare IM-språk (Yonas, Wael, Saman)
    • Samhällsorientering på modersmål (Ali, Yonas)
    • Om elev/elever som studerar olika kurser
    Ni har valt:

    • Ullis på IM: Zaid, Omar, Yousef 
    • Moniqa på IM: Micheal + ev. Ghazwan o Desta
    • Mette på SFI: Fadwa o Azeb
    • Matteelever + Staffan: Tesfat, Hasan, Jerry
    • Språkkafé på Kristinagården: Ensaf, Razieh, Pirwen
    • Förskollärare: Salam o Ema
      2. Vilken fakta kan man ha och var hittar man fakta? Samla information om skolan:
      https://kungsor.se/barn-och-utbildning/vuxenutbildning.html
      https://kungsor.se/barn-och-utbildning/invandring-och-integration.html 


      3. Vilket fokus kan man ha på reportaget? Förslag: 
      ”Hur får man eleverna att nå sitt mål?”
      ”En skola för alla”
      ”Flytt – hur påverkar det dig?”
      ”Vad gör du för att nå ditt mål?”
      ”En skola med motiverade och högutbildade lärare”
      ”Motiverade elever”


      4. Vilka frågor skulle man kunna ha? Boka tid! Fråga om det är okej att spela in! Förslag:
      Vilken utbildning har du?
      Trivs du att jobba här? Hur känner du när du jobbar här?
      Hur samarbetar du med andra kollegor?
      Vad är svårt i ditt jobb?
      Vad är roligt/viktigt här?
      Hur länge har du jobbat här?
      Upplever du att det finns några problem på den här arbetsplatsen?
      Funderar du på att byta jobb eller göra karriär på den här arbetsplatsen?
      Vad har du för tidigare erfarenheter?
      Vad gör du på dina raster?
      Vad tycker du om matris-systemet?
      Vad gör du om en elev har svårt att komma framåt?
      Vilka svårigheter hade du när du började här? Är det lättare nu?
      Tycker du att aktiviteterna som skolan har är bra?
      Vad känner du när dina elever utvecklas på ett bra sätt?


      Till elev: Är du nöjd med din utveckling? Får du den hjälp som du behöver? Vilket mål har du? Är det svårt eller lätt, varför? Vad har du jobbat med tidigare? Vad tycker du om schemat i skolan? Vad tycker du om matris-systemet? Tycker du att dina lärare undervisar på ett bra sätt? Vilka aktiviteter har du varit med på och vilka aktiviteter önskar du?


      5. Vad kan man beskriva? Förslag:
      Klassrummet - storlek, fönster, tavlor, färg på väggarna, hjälpmedel, hur är stämningen i klassrummet
      Byggnaden - hur många delar? Klassrum?
      Kontor - hur är ordningen? vad finns på väggarna?
      Beskriva personen som man pratar med - känslorna (leende, irriterad, intresserad, engagerad)

      6. Vilka bilder kan man ha och vad gäller för att få publicera bilder? Fråga om det är okej att ta foton och var? Låt personen godkänna fotona! Förslag på bilder:
      I klassrummet - om elever är med, måste man fråga dem
      På kontoret
      En elev som studerar
      Byggnaden

      7. Vad ska reportaget innehålla?

      • En lockande rubrik
      • En sammanfattande och lockande ingress
      • Lockande bilder med bildtext
      • Beskrivning av platsen som ni skriver om, känslan i intervjusituationen och vad ni ser/upplever på arbetsplatsen
      • Delar av en intervju med pratminus och återges i exakt samma meningar som personen har sagt
      • Fakta om arbetsplatsen i faktaruta eller inbakat i texten
      • Spalter
      • Mellanrubriker
      • En passande avslutning
      • Styckeindelning med indrag
      • Skrivs i presens
      • Ha ett bestämt ”fokus”
      • Berätta vem/vilka som har skrivit texten och vem som har fotograferat
      8. Hur kan man börja? Förslag:
      Med ett citat från den som man intervjuar
      Beskrivning av platsen


      9.  Hur kan man sluta? Förslag:
      Hur ser framtiden ut?
      Beskriva vad man känner efter besöket


      2 kommentarer:

      1. Det är bra information grupparbete om reportage.

        Tack Desta!

        SvaraRadera
      2. Tack så mycket!
        Vi är väldigt tacksamma och uppskattar era underbara insatser.

        SvaraRadera