fredag 29 december 2017

Planering för våren 2018

Nu är det snart nytt år och nya tag med studierna som gäller. Idag sitter Liselotte och jag och planerar lite och så här kommer våren se ut i stort:




Planering sva grund våren 2018


 


Period 1


3 januari - 2 februari (4 1/2 veckor)


 


Arbetsområde: Noveller


 


Innehåll:


  • Lässtrategier – ledtrådar i texter
  • Studera strukturen i noveller/berättelser
  • Läsa noveller
  • Lyssna på noveller
  • Sammanfatta noveller skriftligt och muntligt
  • Svara på frågor till noveller – innehållsfrågor och reflekterande frågor
  • Jobba med budskap och tid i novellerna
  • Kombinera bilder med noveller
  • Person- och miljöbeskrivningar
  • Ge feedback
     
    Uppgifter:


  • Läs en novell, svara på frågor och skriv en sammanfattning + reflektion om budskap och tid
  • Återberätta en novell muntligt
  • Lyssna på en novell och skriv sammanfattning
  • Skriva en egen novell + välja bilder som passar
  • Ge feedback på någon annans text + bearbeta sin text utifrån feedback
     
     
     
    Period 2
    5 februari – 9 mars (5 veckor)
     
    Arbetsområde: Argumenterande texter
     
    Innehåll:


  • Strukturen i argumenterande texter (samla olika sätt att uttrycka åsikter och argument)
  • Filmer om argumenterande texter
  • Läsa argumenterande texter och svar på argumenterande texter
  • Referatmarkörer + källor till faktaargument
  • Läsa argumenterande text i par och förbereda en enskild presentation


Uppgifter:


  • Diskussioner utifrån en argumenterande text
  • Presentera en argumenterande text – jobba i par, presentera enskilt
  • Skriva svar på en argumenterande text – välj en av presentationerna. Använd referatmarkörer och källor.
     


Period 3


12 mars – 13 april (5 veckor)


 


Arbetsområde: Tidningstexter


 


Innehåll:


  • Studera olika tidningstexter och dess struktur
  • Läsa nyhetsartiklar och notiser
  • Skriva sammanfattningar
  • Återberätta tidningstexter och kommentera innehåll
  • Lyssna på nyheter
  • Källkritik av tidningstexter
  • Krönikor – strukturen och läsa olika exempel
  • Att ge feedback
     
    Uppgifter:


  • Test på tidningstexter
  • Skriv en sammanfattning av en nyhet
  • Skriv en notis (utifrån en låt eller novell)
  • Återberätta en nyhet
  • Lyssna på en nyhet
  • Läs en krönika och återberätta
  • Ge skriftlig feedback på någon kompis uppgift
     
     
    Period 4
    16 april – 18 maj (5 veckor)
     
    Arbetsområde: Instruktioner med bildspel + språkskillnader
     
    Innehåll:
  • Läsa instruktioner och titta på strukturen
  • Följa instruktioner
  • Göra en instruktion i grupp med bildspel – visa varandra!
  • Spela spel – följa instruktioner
  • Se film/tv-serie och fokusera på språkskillnader
  • Grupparbete om språkliga uttryck från filmen/tv-serien


 


Uppgift:


  • Ev. följa en muntlig instruktion
  • Göra en instruktion med bildspel enskilt och presentera
  • Skrivuppgift om språkliga uttryck från filmen/tv-serien
     


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar