torsdag 23 maj 2019

Reflektera om budskap

”Lilla fågel blå”
Artist: Staffan Hellstrand
Det kallas himlen och jag
Har aldrig varit där
Men när jag ser på alla stjärnor över
Himlen
Så önskar jag att du var här
Du var så poetisk
Och nu går du I en annan värld
Och jag kan bara säga

Kom tillbaks
Den här världen är så underbar
Kom tillbaks
Hela världen var så underbar
Och det kunde lika gärna varit jag
Lilla Fågel Blå


Vi var så unga och vi kunde inte säga stopp
Fast världen föll som ett korthus
När vi försökte klättra opp
Och vi fick aldrig säga hur vi älskade
Varandra
Som bara vänner gör

Kom tillbaks...

Du var så poetisk
Och nu går du I en annan värld
Jag tror den kallas himlen
Och jag har aldrig varit där
Men när jag ser på alla stjärnor över
Himlen
Så önskar jag att du var här
Och nu kan jag bara säga



Exempel:

Budskap i sången ”Lilla fågel blå”
Jag tror att budskapet i den här texten är att man ska ta vara på livet, för man vet aldrig när det tar slut. I texten kan man läsa att sångaren saknar sin vän, som verkar ha dött plötsligt och tidigt i livet. Han säger att vännen är i en annan värld, himlen och han önskar att vännen kunde komma tillbaka till honom.
Jag tycker att det är ett viktigt budskap, för att alla vet att vi någon gång ska dö, men vi vet inte när. Kanske händer det snart och om vi inte njuter av livet, kommer man att ångra sig och aldrig få ett lyckligt liv. Berätta för människor som du älskar att du gör det och lev ett glatt liv medan det är möjligt.
Jag känner många människor som slösar bort sitt liv genom att gnälla på allt som de tycker är dåligt. De vet inte hur bra de har det och de borde jämföra sitt liv med människor som lever ett liv i fattigdom eller krig. Jag försöker alltid tänka att jag ska leva just idag och just nu och njuta av små saker i livet, då jag t.ex. får sitta och prata med mina barn, lägga mig på soffan och vila och inte göra någonting efter en jobbig arbetsdag eller ta en kopp kaffe i vårsolen. Livet är här och nu!


 Använd de här frågorna för att skriva om budskapet:
1. Vilket/vilka budskap finns i texten? Förklara vad i texten som visar detta! Ge exempel från texten med egna ord!
2. Tycker du att det är ett viktigt budskap? Varför? Koppla till hur livet är i samhället!
3. Har du någon egen erfarenhet av det här budskapet? Berätta!

1 kommentar: