onsdag 22 augusti 2018

Bedömningen av torsdagens uppgift

Så här kommer vi att bedöma er uppgift som ni ska skriva imorgon, torsdag:

Bedömning av omgjord faktatext:
Anpassning till syfte:
Visar att man har förstått originaltexten: □ 
Använder ett enklare språk än originaltexten: □ 
Har bytt ut vissa ord: □          Har ändrat ganska mycket: □            Texten är helt omgjord: □

Kommentarer:

Allmänt om språket:

­­­­­­­
 
 
 
 
 
Eleven kan skriva sin text med viss språklig variation (ord och meningar), enkel textbindning samt i huvudsak fungerande
anpassning till språkliga normer
och strukturer (tydlighet, skrivregler och grammatik).
Eleven kan skriva sin text med relativt god språklig variation (ord och meningar), utvecklad textbindning och relativt väl fungerande anpassning till språkliga normer och strukturer (tydlighet, skrivregler och grammatik).
Eleven kan skriva sin text med god språklig variation (ord och meningar), välutvecklad
Textbindning och väl fungerande
anpassning till språkliga
normer och strukturer (tydlighet, skrivregler och grammatik).
















Bedömning av kommentar:
 
 
Koppling till sammanhanget
(Varför- frågor)




Eleven kommenterar centrala delar med viss koppling till orsakssambandet och med det visar eleven grundläggande läsförståelse
Eleven kommenterar centrala delar med relativt god koppling till orsakssambandet och med visar eleven god läsförståelse
Eleven kommenterar centrala delar med god koppling till orsakssambandet och med visar eleven mycket god läsförståelse












Språkligt
Eleven kan skriva sin text med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till syfte, mottagare och texttyp samt till språkliga normer och struktur.
Eleven kan skriva sin text med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt i relativt väl fungerande anpassning till syfte, mottagare och texttyp samt till språkliga normer och struktur
Eleven kan skriva sin text med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt i väl fungerande anpassning till syfte, mottagare och texttyp samt till språkliga normer och struktur

 
Kommentarer:
 
Lärare:
Datum:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar