fredag 19 februari 2016

Presentationer av dikter

Idag fick ni presentera era reflektioner över gårdagens dikt. Hur kändes det tyckte ni?


Det som vi har gjort nu är ju framför allt en träning inför måndag, då ni ska få skriva en reflektion utifrån samma frågor, men om en annan dikt, som vi lärare väljer. Tycker ni att vi har tränat tillräckligt, för att klara det? Vilka ord eller uttryck kan vara bra att använda i en reflektion? Jag skriver upp lite här, så kan ni gärna fylla på:


"Jag tror att dikten handlar om..."
"De viktigaste orden tycker jag är/anser jag är..."
"Budskapet skulle kunna vara att..."
"Min första tanke när jag läste dikten var..."


Flera av dessa uttryck använde ni ju idag och de passar bra att använda när man skriver också. Vi vill att ni skriver reflektionen i en sammanhängande text, ungefär på samma sätt som ni presenterade idag. Frågorna är som stöd, för att få igång era tankar!


Det som ni behöver tänka på finns i matrisen i inlägget innan. Det handlar alltså om hur utförligt man kan reflektera och hur språket ser ut. Fråga gärna om ni undrar något!


Ta gärna med er egen dator på måndag om ni har, för vi vill ha texten dataskriven!


Trevlig helg!
/Sofia och Liselotte

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. När jag ville prata högt slog mitt häjrta snabbt, men jag tror att det gick pra i alla fall. Jag tycker att vi har tillräckligt tränat om dessa frågår vi kommer att göra bra uppgift på en måndag.

    SvaraRadera
  3. Vem är trött men glad.
    Vem kan ge allt men inte ta.
    Vem kan ta hand om och lek.
    Vem viskade ömt din namn.
    Hon är änglalik.
    Hahaha det är en först dålig min dikt.

    SvaraRadera