onsdag 3 februari 2016

Att döda ett barn

Ja, så heter novellen av författaren Stig Dagerman som vi tittade på idag. Både den filmade versionen och den skrivna. Vi pratade lite om novellens uppbyggnad som är lite speciell - bland annat avslöjas slutet redan i början och handlingen består av parallella händelser. Vad tyckte ni om det? Alltså om uppbyggnaden, inte om handlingen, för det förstår jag att ni tycker att det är hemskt att ett barn dödas.

Om ni vill se filmen finns den här:

Att döda ett barn

Imorgon fortsätter ni arbeta med denna novell tillsammans med Sofia så läs den gärna igen.

Här får ni en länk till den om ni inte fick den av mig:

läs novellen här

Ha det så bra
Liselotte

5 kommentarer:

  1. Det är svårt att bygga en konstruktion som Stig Dagerman har gjort. konstruktionen är uppmärkt spännande och intressant! Och precis som sagt svårt att bygga.

    Det är bra att vi få ha länkar till arbetsmaterial :D bättre än leta efter i väskan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är skickligt uppbyggd! Klart du kan få till något liknande!:)

      Men oj, har du sån oordning i väskan?!:)

      Radera
    2. Ibland hittar jag några papper från den första terminen. en gång hittade jag min mormors tand...

      Neeeeeeeej jag skämtar. men det är ju oordning som sagt.

      Radera
  2. När vi läste detta tidigare noveller måste vi att förstå vad novellen innebär eller vad är pussel genom flera meningar. Iden här novellen författaren beskrev hur händelserna gick före barnets död, genom att han beskrev de parallella historier. I tycker att det är lättare.

    SvaraRadera