måndag 15 februari 2016

Planeringen för två veckor poesi

Här kommer planeringen vad som kommer att hända de två närmsta veckorna på lektionerna:




Poesitema


16 februari-26 februari


Sva/Sve Gruv




Tisdag 16 februari


(Nya elever börjar - vad behöver de veta om sva grund?)
  • Gå igenom planering och kunskapskrav för poesitemat!
  • Förförståelse- samtal tillsammans. Vad vet vi om poesi? Vilka brukar läsa poesi? Vad tycker ni om poesi? Läs olika dikter tillsammans.
  • Muntlig övning: pussla ihop dikt i smågrupper. Läs upp de olika varianterna och samtala tillsammans om dem.
  • Muntlig och skriftlig övning med diktsamlingar i grupp. Peka i diktböcker och skriv ner nya dikter (samplings) av ord och meningar gruppvis. Läs upp de nya dikterna.
     
    Onsdag 17 februari
  • Övning hörförståelse: Poesibingo + samtal om ord och poeter
     
    Torsdag 18 februari
  • Vad är att reflektera? Samtal tillsammans!
  • Vi läser en dikt gemensamt och tränar på att reflektera muntligt utifrån frågorna:
  1. Vilken är er första tanke, när ni har läst den?
  2. Slå upp ord om ni behöver eller ta hjälp av varandra!
  3. Vilken känsla är det i dikten, tycker ni? Varför?
  4. Vilket är de viktigaste orden? Varför?
  5. Vad tänker ni att dikten betyder egentligen? (Budskap?)
  • Gruppövning: Läs dikt/dikter i smågrupper och reflektera muntligt tillsammans utifrån samma frågor.
     
    Fredag 19 februari
  • Presentera gruppdikten muntligt från igår för klassen! Lärare bedömer presentation för dem som pratar!
     
    Måndag 22 februari
  • Skriftlig uppgift med ny dikt som läraren väljer utifrån samma reflekterande frågor som förra veckan.
     
    Tisdag 23 februari
  • Träna muntligt tillsammans på att koppla ihop dikt och bild + motivera svaren.
  • Träna sedan på samma sak i smågrupper.
  • Skriftlig uppgift på det vi har tränat.




Onsdag 24 februari
  • Muntligt grupparbete om en dikt som ni väljer själva. Ev. har vi lektionen på biblioteket. Frågor att använda:
  1. Vem har skrivit dikten? När levde den här poeten?
  2. Finns rim i dikten? Ge exempel!
  3. Vilken känsla finns det i dikten, tycker ni? Motivera!
  4. Vad får den er att tänka på? Förklara!
  5. Vilka är de viktigaste orden? Varför?
  6. Vilket budskap finns?/Vad betyder den egentligen?
  7. Vad tycker ni om dikten? Varför?
     
    Torsdag 25 februari
  • Eget arbete med en dikt enligt samma frågor som igår. Välj dikt själv och ”analysera” den skriftligt. Inlämning innan lektionen är slut!
  • Samtal om hur en bra presentation är!
  • rbered er för att presentera dikten på fredagen, 2-3 min per person.
     
    Fredag 26 februari
  • Presentera dikten som du valde igår för gruppen. Tid 2-3 minuter. Kamratrespons till varandra! Lärare bedömer presentation!

Vi ser fram emot att jobba med er i allt detta!:)
 /Sofia och Liselotte
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar