Poesitema
16 februari-26 februari
Sva/Sve Gruv
Tisdag 16 februari
(Nya elever börjar - vad behöver de veta om sva
grund?)
- Gå igenom planering och kunskapskrav för poesitemat!
- Förförståelse- samtal tillsammans. Vad vet vi om poesi? Vilka brukar läsa poesi? Vad tycker ni om poesi? Läs olika dikter tillsammans.
- Muntlig övning: pussla ihop dikt i smågrupper. Läs upp de olika varianterna och samtala tillsammans om dem.
- Muntlig och skriftlig övning med diktsamlingar i grupp. Peka i diktböcker och skriv ner nya dikter (samplings) av ord och meningar gruppvis. Läs upp de nya dikterna.Onsdag 17 februari
- Övning hörförståelse: Poesibingo + samtal om ord och poeterTorsdag 18 februari
- Vad är att reflektera? Samtal tillsammans!
- Vi läser en dikt gemensamt och tränar på att reflektera muntligt utifrån frågorna:
- Vilken är er första tanke, när ni har läst den?
- Slå upp ord om ni behöver eller ta hjälp av varandra!
- Vilken känsla är det i dikten, tycker ni? Varför?
- Vilket är de viktigaste orden? Varför?
- Vad tänker ni att dikten betyder egentligen? (Budskap?)
- Gruppövning: Läs dikt/dikter i smågrupper och reflektera muntligt tillsammans utifrån samma frågor.Fredag 19 februari
- Presentera gruppdikten muntligt från igår för klassen! Lärare bedömer presentation för dem som pratar!Måndag 22 februari
- Skriftlig uppgift med ny dikt som läraren väljer utifrån samma reflekterande frågor som förra veckan.Tisdag 23 februari
- Träna muntligt tillsammans på att koppla ihop dikt och bild + motivera svaren.
- Träna sedan på samma sak i smågrupper.
- Skriftlig uppgift på det vi har tränat.
Onsdag 24 februari
- Muntligt grupparbete om en dikt som ni väljer själva. Ev. har vi lektionen på biblioteket. Frågor att använda:
- Vem har skrivit dikten? När levde den här poeten?
- Finns rim i dikten? Ge exempel!
- Vilken känsla finns det i dikten, tycker ni? Motivera!
- Vad får den er att tänka på? Förklara!
- Vilka är de viktigaste orden? Varför?
- Vilket budskap finns?/Vad betyder den egentligen?
- Vad tycker ni om dikten? Varför?Torsdag 25 februari
- Eget arbete med en dikt enligt samma frågor som igår. Välj dikt själv och ”analysera” den skriftligt. Inlämning innan lektionen är slut!
- Samtal om hur en bra presentation är!
- Förbered er för att presentera dikten på fredagen, 2-3 min per person.Fredag 26 februari
- Presentera dikten som du valde igår för gruppen. Tid 2-3 minuter. Kamratrespons till varandra! Lärare bedömer presentation!
Vi ser fram emot att jobba med er i allt detta!:)
/Sofia och Liselotte
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar