Imorgon ska ni alltså skriva en novell på lektionen, så ni har tre timmar till att genomföra uppgiften. Ni ska skriva på datorn och lämna in på Fronter. När vi sedan bedömer er novell, kommer vi att titta på följande:
Bedömningskriterier - Skriv en novell - Svenska som andraspråk - grundläggande |
|||
|
E |
C |
A |
|
Eleven har följt
instruktionen.
Novellen har en lämplig
rubrik.
|
|
|
STRUKTUR
|
Novellen har en i huvudsak fungerande
struktur med en enkel uppbyggnad. (Det finns en
inledning, en vändpunkt och en avslutning.)
Eleven använder enkel textbindning. (Det finns en viss
koppling mellan inledning, stycken och avslutning, samt meningar emellan.)
|
Novellen har en relativt väl fungerande struktur med en relativt komplex uppbyggnad. (Det finns en
inledning, en vändpunkt och en avslutning som samspelar.)
Eleven använder utvecklad textbindning. (Det finns en
relativt väl fungerande koppling mellan inledning, stycken och avslutning,
samt meningar emellan.)
|
Novellen har en väl fungerande struktur med en komplex uppbyggnad.
(Det finns en effektiv
inledning, en tydlig konflikt, en vändpunkt och en överaskande avslutning som
samspelar väl.)
Eleven använder välutvecklad textbindning. (Det finns en
tydlig koppling mellan inledning , stycken och avslutning. Både meningar och
stycken binds samman på ett väl fungerande sätt. Inga
omotiverade luckor
förekommer.)
|
INNEHÅLL
|
Texten är anpassad till
texttypen novell på ett i huvudsak fungerande sätt. (Texten har
skönlitterära stildrag, dvs. en beskrivande och personlig berättarton.)
Eleven skriver någon enkel gestaltande
beskrivning (t.ex. av
karaktärer, känslor eller miljöer).
Textens berättarperspektiv
är i huvudsak
konsekvent. (Eventuella
brister stör inte
förståelsen.)
|
Texten är anpassad till
texttypen novell på ett relativt väl fungerande sätt. (Texten har
skönlitterära stildrag, dvs. en beskrivande och personlig berättarton.)
Eleven skriver utvecklade gestaltande
beskrivningar, (t.ex. av
karaktärer, känslor eller miljöer).
Textens berättarperspektiv
är konsekvent.
|
Texten är anpassad till
texttypen novell på ett väl fungerande sätt. (Texten har
skönlitterära stildrag, dvs. en beskrivande och personlig berättarton.)
Eleven skriver välutvecklade och nyanserade gestaltande beskrivningar,
(t.ex. av karaktärer, känslor eller miljöer).
|
SPRÅK
|
Eleven skriver sin novell
med viss språklig variation.
(Ordvalet är enkelt men fungerar i sammanhanget. Viss omotiverad upprepning förekommer.)
Meningarna är i huvudsak fungerande och varierade (t.ex.
förekommer få ordföljds- eller syftningsfel som försvårar förståelsen).
Eleven blandar tempus till viss del, men det påverkar inte
förståelsen av novellen.
Eleven följer i huvudsak skrivregler för stavning och
skiljetecken.
Språket är i huvudsak anpassat till syfte, mottagare
och sammanhang.
|
Eleven skriver sin novell
med relativt god
språklig variation.
(Ordvalet fungerar relativt väl i sammanhanget. Till exempel synonymer gör
texten relativt nyanserad.
Något stilistiskt
berättargrepp förekommer.
Meningarna är varierade och relativt väl fungerande. (Inga ordföljds-
eller syftningsfel som försvårar förståelsen förekommer.)
Eleven använder korrekta
tempusformer relativt väl.
Eleven följer skrivregler
för stavning och
skiljetecken relativt väl.
Språket är relativt väl anpassat efter syfte, mottagare
och sammanhang.
|
Eleven skriver sin novell
med god språklig variation.
(Ordvalet är varierat och specifikt och passar väl in i sammanhanget).
Stilistiska berättargrepp
förekommer.)
Meningarna är varierade och
komplexa och fungerar väl.
Eleven använder korrekta
tempusformer väl.
Eleven följer skrivregler
för stavning och
skiljetecken väl.
Språket är väl anpassat efter syfte,
mottagare och sammanhang.
|
/Sofia
Jag vill veta att kan vi bestämma själv om vilken historia vill vi skriva eller ni lärare bestämmer om det?
SvaraRaderaVi kommer att bestämma!:)
RaderaSkulle säga bara att jag kan komma på första.!:):):):)
SvaraRaderaFörsta lektionen? Det är bra i så fall! Men då kanske du får i läxa att göra klart texten hemma!?
RaderaWow ! Vilken schema.
SvaraRaderaDet är jättesvårt att man kommer från sängen till skolan för att skriva en novell, eller hur :-D
SvaraRaderaNej då! Kom igen nu!! Ni klarar det!:)
RaderaVi ska skriva så här imorgon.
SvaraRaderahttps://media3.giphy.com/media/fQZX2aoRC1Tqw/giphy.gif
Haha! Jösses vad snabbt!:) Det blir inga problem att hinna imorgon då!!
RaderaExakt Amer Kazaber!!!!
SvaraRaderaJag ska sova nu för att vara pigg och redo för att skriva en bra novell imorgon.
SvaraRaderaGodnatt!:)
Exakt Amer Kazaber!!!!
SvaraRadera