tisdag 2 februari 2016

Den elektriska flickan

Idag fick ni jobba hårt med Den elektriska flickan, som novellen hette. Vi började med att fundera tillsammans om vad novellen kunde handla om, bara genom att läsa rubriken. Vad tyckte ni om det? Hjälpte det er i läsningen av novellen? Ni hade verkligen många idéer, vilket var jätteroligt.


Ni läste sedan texten enskilt (och kanske pratade lite om den på rasten:) och ni tyckte att det var många nya ord. Kommer ni ihåg några ord nu efteråt?


Frågorna som ni skulle svara på var lite kluriga, tyckte många. Det är ju viktigt att man förstår frågorna exakt, för annars blir det ju helt fel. Att använda lexikon till frågorna är då kanske extra viktigt. Eller vad säger ni?


Efteråt fick ni hjälpa mig att rätta varandras svar på frågorna. Tack för det! Hur var det tyckte ni? Ni var i alla fall mest schyssta bedömare, som bara skrattade åt era egna misstag! Eller hur!?


Tack för idag! Ni ger mig mycket glädje!!:)
/Sofia

12 kommentarer:

  1. Det var egentligen en lätt novell.Jag har förstått hela detaljer från den första gången, men när jag läste frågorna kände jag mig att jag har aldrig läst denna novell hhhhhh. jag kommer i håg några ord som kallingen, oråd och spinnande.Lina

    SvaraRadera
  2. Jag vill säga att det var en jätte bra träning för mig även om jag har inte chans att lycka. Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid viktigt att träna och lära av sina misstag! Bra kämpat!

      Radera
  3. Det hände samma sak med mig! frågorna var svårare än novellen, alltså som du sa Sofia, att man måste förstå frågan och fundera på. Jag kommer ihåg några ord (kraftbolaget, vaggan, inspektör). Det var bra träning i alla fall. Idag fick vi veta hur är det viktigt att tänka och förstå frågan innan vi svarar, men jag säger alltid att man lär sig med tiden och allt går bra sen. Tack för dig Sofia:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, frågorna var visst svåra! Svårare än jag hade trott! Bra jobbat ändå!

      Radera
  4. även att jag fick 7 av 11 men jag känner mig glad över mig själv. jag läste novellen bara en gång.

    Vi ses imorgon !

    SvaraRadera
  5. Idag hade vi nyttig tid och var det en bra tränings uppgift trots att jag har misslyckats. Tack själv Sofia, du gav oss bra förklaring på frågorna.

    SvaraRadera
  6. Snälla jag har läst den här novellen ,men förstod inte avslutningen och vad författare ville att säga
    Snälla hjälp mig

    SvaraRadera
  7. Snälla jag har läst den här novellen ,men förstod inte avslutningen och vad författare ville att säga
    Snälla hjälp mig

    SvaraRadera
  8. Kan någon skicka mig svaren fyfan.

    SvaraRadera