måndag 20 mars 2017

Ny roman

Idag fick ni lyssna på de två första kapitlen av romanen Det finns inga skridskor i öknen av Mats Berggren. Vi jobbade med ord från kapitlen och sedan fick ni frågor, som ni gjorde som en uppgift. Dessa ord pratade vi om:


Vika runt ett hörn
Göra bort sig
Sätta sig på huk
Hålla på
Något är pinsamt
Skrovlig röst
Fånig
Korridor
Spänna sig
En uppskruvad plåtleksak
Glida
Göra något oberört
Hålla i sig
Kullerbytta
Kolla in någon



Matsäck
Genomskinlig baddräkt
Rynka mellan ögonbrynen
Slå över
Storslalom
Ungdomsgård
Tjafs
Tajts
Vara överdriven
En fara
Vara anständigt klädd
Få stöd
En annan ton i rösten
Dra åt med en stämskruv (liknelse)
Få ett utbrott
Överhuvudtaget
Lyda
Invända
Skriva ett intyg
Klottra ner några rader
Det räcker






Så, vad tror ni om romanen? Vad tyckte ni om hörförståelsen?


Jag vill påminna er om att göra utvärdering av novelltemat på Fronter!


Imorgon kommer vi att prata lite om boken och läsa vidare i den, så då ska ni få låna varsitt exemplar.
/Sofia

1 kommentar:

  1. Tyvärr jag kan inte vara med imorgon, jag trot att vi ska komma att ändra vår installning mot Fatimas pappa som vill styra hennes liv. Jag tyckte allting om hörförståelse trots att jag hade några fel svarade.

    SvaraRadera