måndag 27 mars 2017

Läsning om Sofias fest och exempel på läslogg

Idag gjorde vi först ett ordtest via socrative.com. Vad tyckte ni om det? Ni skulle bara svara om det var rätt eller fel och sedan fick ni direkt veta om ni hade svarat rätt eller inte. Det var många ord som många kunde, men några som var svårare, t.ex. duka av/duka, bli närgången, tassa ut. Vi pratade lite extra om dessa. Sedan gav ni mig några ord som ni funderade på:




hispighet
lomade ut
stånka och stöna
komma inhasande
krångla fram något
muppkläder
huttra


Vi pratade sedan lite om vad som hade hänt senast, att Sofia hade övertalat Fatima att ljuga för sin pappa och följa med henne och åka skridskor.


Vi läste sedan om Sofias fest, som hon hade när hennes mamma var borta. Hon slängde ut sina vänner från festen, eftersom hon ville hinna städa innan mamman kom hem. Efter det vill ingen vara kompis med henne och ingen verkar bry sig om henne, förutom Mario som verkligen spanar in henne.


Tills imorgon ska alla ha läst fram till sid. 38 och på första passet då kommer vi att dela gruppen i två halvor (om Liselotte är frisk) och jobba tillsammans med att skriva läslogg. Vi ska välja citat och skriva en reflektion om det genom att koppla tankar till boken, sig själv och omvärlden. Andra passet blir eget arbete.


Här är ett exempel på en läslogg, som jag har skrivit om det som händer på Sofias fest:




Läslogg på ett citat från boken


”Det finns inga skridskor i öknen” av Mats Berggren


 


Sofia hade suttit och tittat på klockan, hon ville hinna städa undan och vädra innan morsan kom, men ingen annan hade brytt sig. Hon blev nervösare och nervösare. (sid 31)


Sofia känner sig orolig när hon förstår att hennes mamma kommer att komma hem till det här, en lägenhet full av onyktra ungdomar som rökte, pratade högt  och dansade. Hon tänkte nog att hennes mamma skulle bli galen, om hon fick se det.


Det är ganska vanligt att ungdomar ordnar fester i smyg när de får chansen. De säger inget till sina föräldrar och försöker städa upp efteråt, så att inget ska märkas. De flesta märker det nog dock ändå. Det brukar alltid finnas något spår som missas vid städningen, någon liten fläck eller en kvarglömd kapsyl eller liknande.


Jag minns själv, när jag skulle ha en fest hemma i min ungdom, när mina föräldrar var bortresta. Vi var några kompisar som var där och lite senare på kvällen började oinbjudna att slinka in, dessutom med smutsiga skor på vår vita heltäckningsmatta i vardagsrummet. Jag fick panik och bara skrek rakt ut att de skulle försvinna därifrån. Jag såg mammas min framför mig, om hon skulle ha sett det. Alla skickades ut och festen tog abrupt slut och min kväll slutade på knä med skurhinken. Jag måste ha slitit riktigt hårt, för mamma sa aldrig något. Tur det! Än idag har jag inte berättat för henne, om vad som hände den kvällen.




Frågor att använda för att utveckla sin läslogg:


Koppla till boken:
- Vad har hänt innan i boken?
- Varför känner sig personen så här? Förklara och motivera!
- Hur tänker personen? Förklara och motivera!


Koppla till det allmänna:
- Hur fungerar det oftast i samhället i den här frågan? Ta reda på fakta eller bygg på dina erfarenheter!
- Varför är det vanligt/ovanligt?
- Hur brukar situationen oftast lösas? Vilka känslor och tankar brukar finnas?


Koppla till mig själv:
- Berätta om ett eget exempel från ditt liv, någon väns/släktings/något du har läst eller sett på film/TV...
- Hur kände och tänkte du/din vän/släkting?
- Hur löstes situationen för dig/din vän/släkting?


/Sofia
 

5 kommentarer:

  1. Det var bra faktiskt att göra detta ordtest.
    Igår har jag pluggat väl de nya ord och jag tänkte att jag kan de alla, men vid testet idag upptäckte jag att de måste ha studerats mer noggrant. Kanske på ett annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Nawar,eftersom jag har studerat ordet,men idag glömde jag ordet och genom testet blev ordet lättare att komma ihåg. Så det var bra testet.
      Tack Sofia.

      Radera
    2. Ja Susan, det var verkligen bra

      Radera
  2. Sofia kan man säga (ordet fastnade i minnet).

    SvaraRadera
  3. Vadå!
    Det var ett slipat jobb att välja denna hemsida för att testa oss.
    Vad bra att ha en lärare som har informationsteknik.
    Starkare Sofia :)

    SvaraRadera